Już w kwietniu 2020 po raz pierwszy Prezydent 习近平Xi Jin Ping przedstawił koncepcje “budowania nowych warunków rozwoju, w których obieg gospodarki krajowy jest podstawą, a obiegi krajowe i międzynarodowe wzajemnie się uzupełniają”. A bieżącego roku w kwietniowym wydaniu magazynu 求是Qiu Shi opublikowano artykuł Prezydenta Xi, który rozwija te propozycje. Znaczący jest już sam tytuł: “Przyspieszenie tworzenia nowych warunków rozwoju, przejęcie inicjatywy na rzecz przyszłego wzrostu” 加快构建新发展格局, 把握未来发展主动权.
W ciągu ostatnich dwóch lat poczyniono solidne postępy w budowaniu nowych warunków rozwoju – pisze Xi. Osiągnięty zostały pewien postęp, podstawy stale się wzmacniały, a polityka i system ciągle były doskonalone. “Nadal jednak istnieją pewne nierozwiązane problemy dotyczące pracy nad ustanowieniem nowych warunków rozwoju. Wymagają one uwagi, a także poważnych badań i rozwiązywania ich” – stwierdza w artykule.
Koncertują się one na dwóch obszarach/celach:
* Przyspieszenie wysiłków na rzecz wypełnienia luk i słabości w chińskich łańcuchach przemysłowych i dostaw, aby zapewnić płynny obieg w gospodarce krajowej.
* Zwiększenie endogenicznej dynamiki i niezawodności obiegu krajowego ekonomii, poprawa konkurencyjności międzynarodowej oraz wzmocnienie atrakcyjności i siły napędowej międzynarodowego obiegu gospodarczego Chin.
Aby to osiągnąć to niezbędne jest kompleksowe pogłębianie reform, promowanie praktycznych innowacji, stale zwiększanie przewagi, przezwyciężanie niedociągnięć i wzmacnianie słabych obszarów.
Prezydent Xi przedstawił pięć
zadań, które rząd centralny i lokalne powinny realizować, aby tworzyć nowe warunki rozwoju dla gospodarki narodowej:
- Poprawa ogólnej koordynacji i wzmacniania krajowego popytu konsumpcyjnego. dynamiki krajowego obiegu gospodarczego. Kluczem bowiem do zbudowania nowego wzorca rozwoju jest osiągnięcie płynnego, dynamicznego i niezakłóconego obiegu gospodarczego. Zależy to głównie od tego, czy strona podaży i popytu są silne, dobrze dopasowane, zrównoważone i pozytywnie oddziaływują na siebie.
- Przyśpieszenie tempa osiągnięcia samodzielności technologicznej celem rozwiązania problemu zagranicznych ograniczeń. Obecnie nauka i technologia są głównymi siłami wytwórczymi oraz globalnej konkurencji. Niezbędne jest ustanowienie nowego modelu systemu w pracy naukowej i technologicznej, wzmocnienie narodowej strategii w tym zakresie, zoptymalizowanie alokacji zasobów innowacyjnych, aby uczynić Chiny światowym liderem w kluczowych dziedzinach naukowo-technologicznych, a także pionierem w najnowocześniejszych dziedzinach interdyscyplinarnych.
- Konieczne jest przyspieszenie rozwoju nowoczesnego systemu przemysłowego. Wymaga on uporządkowanych i wydajnych połączeń między różnymi branżami dla sprawnego obiegu gospodarczego. Bowiem obecnie globalny system przemysłowy i łańcuchy dostaw przechodzą trend dywersyfikacji, współpracy regionalnej, zielonej transformacji i przyspieszenia cyfrowego.
- Niezbędne jest jak najszybsze kompleksowe wprowadzanie skoordynowanego rozwoju między obszarami miejskimi i wiejskimi oraz między regionalnej/prowincjami, aby zwiększyć zakresu obiegu krajowego oraz poprawić jego jakość. Wieś to nie tylko ogromny rynek konsumencki, ale także duże miejsce produkcji i ważny składnik krajowego obiegu gospodarczego. To powinno być w pełni i kompleksowo wykorzystane. Musi następować rewitalizacja obszarów wiejskich, większa urbanizacja ich z miastami powiatowymi, wzmacniane więzi gospodarcze między obszarami miejskimi i wiejskimi.
- Następować powinno dalsze pogłębianie otwarcia oraz zwiększanie dynamiki ekonomicznego obiegu krajowego i międzynarodowego. Dalej postępować powinny reformy rynkowe, budowanie jednolitego rynku krajowego o wysokim poziomie. Przy tym wzmocniona ma być ochrona praw własności, uczciwa konkurencja oraz ułatwiony dostęp do rynku. Rozwijane będą narzędzia walki antymonopolowej i przeciwdziałające nieuczciwej konkurencji, regulacje zapewniające rozwoju kapitału zgodnie z prawem. Nadal tworzone będzie jak najlepsze środowisko sprzyjające dla różnego rodzaju podmiotów gospodarczych do inwestowania czy rozpoczynania działalności gospodarczej. Konieczne jest kontynuowanie reformy systemu fiskalnego i monetarnego, zoptymalizowania struktur oraz nowoczesnego systemu funkcjonowania banku centralnego oraz budżetu. Jednocześnie należy wzmacniać nadzór nad nim, aby zapewnić stabilność finansową, poprawę funkcjonowania rynku kapitałowego i wzmacnianie jego aktywnej roli. Nadal i stale będzie promowane otwarcie kraju na wysokim poziomie. Przyjmowane będą najlepsze międzynarodowe rozwiązania handlowe i inwestycyjne, aby kraj był jeszcze bardziej atrakcyjny dla parterów zagranicznych oraz do współpracy z nimi. Postępować będzie internacjonalizacja RMB (ren min bi), chronione będą uzasadnione prawa i interesy inwestorów zagranicznych. Rozwijana będzie inicjatywa 一带一路Pasa i Szlaku. Kraj będzie aktywnie uczestniczyć w międzynarodowych negocjacjach zasad gospodarczych i handlowych, aby promować tworzenie otwartego, zróżnicowanego i stabilnego globalnego porządku gospodarczego, tak aby stworzyć warunki dla powiązania obiegu krajowego z międzynarodowymi rynkami oraz zasobami.
PS. I to jest nie tylko wizja, ale i takie kierunki rozwoju, które już teraz zaczęto realizować.
Opracował: 梁安基Andrzej Zawadzki-Liang
上海ShangHai, 中国Chiny
Ps. “求是Qiu Shi” “Szukanie prawdy” (dwumiesięcznik 中共中央党校Centralnej Szkoły Partyjnej i 中国共产党中央委员会Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Chin, który publikuje głowni założenia strategiczne kraju, opinie i propozycje jego rozwoju według liderów partii i rzadu czy ekspertów. https://en.qstheory.cn