Wybrane odpowiedzi z konferencji rzecznika – na temat:
第一(1). Decyzji Stanów Zjednoczonych dostarczenia Ukrainie bomb kasetowych, której sprzeciwia się nawet Sekretarz Generalny ONZ.
Odp. Chiny zauważyły zaniepokojenie społeczności międzynarodowej jakie wzbudziła ta decyzja. Jest ona nieodpowiedzialna, bowiem przekazywanie amunicji kasetowej może łatwo doprowadzić do katastrofy humanitarnej. Należy zachować równowagę między kwestiami humanitarnymi a uzasadnionymi potrzebami bezpieczeństwa wojskowego oraz zachować ostrożność i powściągliwość w przekazywaniu tego rodzaju amunicji.
Chiny zawsze wierzyły, że dialog i negocjacje są jedynym realnym sposobem na rozwiązanie kryzysu na Ukrainie. Zainteresowane strony nie powinny dolewać oliwy do ognia poprzez przekazywanie borni, zaostrzać ten konflikt i jeszcze bardziej pogłębiać kryzys na Ukrainie.
第二(2). Raportu organizacji ds. Handlu i Rozwoju ONZ o globalnych inwestycjach w 2023, który m.in. stwierdza, że kwota bezpośrednich inwestycji zagranicznych jaka napłynęła do Chiny w 2022 r. wzrosła o 5 % do rekordowego poziomu 189,1 mld USD (ok.750,163 mld PLN).
Odp. Na tle wielu wyzwań stojących przed gospodarką światową, przyciąganie inwestycji zagranicznych przez Chiny wzrosło wbrew trendowi, co wskazuje, że tutejszy rynek jest bardzo atrakcyjny, a świat ma zaufanie do perspektyw gospodarczych kraju. Od początku tego roku szefowie największych korporacji międzynarodowych rozpoczęli „falę” wizyt w Chinach i deklarowali dalsze inwestowanie oraz rozszerzanie swojego zaangażowania biznesowego w Państwie Środka. Podkreślają wielkości chińskiego rynku, zalety systemu przemysłowego i dostęp utalentowanych kadry. Patrząc w przyszłość, Chiny będą nadal zapewniać światu więcej możliwości rynkowych, inwestycyjnych i wzrostu poprzez własny rozwój oraz będą nadal angażować się we współpracę ze wszystkimi stronami w celu budowania otwartej gospodarki światowej.
第三(3). Wypowiedzi filipiński minister spraw zagranicznych, która upamiętniała siódmą rocznicę orzeczenia Międzynarodowego Trybunału Arbitrażowego w sprawie Morza Południowochińskiego nieprzyznającego racji Chinom.
Odp. Stanowisko Chin w sprawie tej decyzji arbitrażu jest spójne, jasne i stanowcze. Chińskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych wydało 12 lipca 2016 r. oświadczenie dotyczące właśnie tej kwestii. Trybunał arbitrażowy naruszył zasadę “zgody państwa”, przekroczył swoje uprawnienia w procesie i wydał arbitralny wyrok, przez to poważnie naruszając Konwencję Narodów Zjednoczonych o prawie morza i ogólnie prawo międzynarodowe. Tak więc orzeczenie jego jest nielegalne i nieważne. Chiny nie akceptują ani nie uznają jego, ani żadnych roszczeń lub działań na nim opartych. Suwerenność Chin oraz ich prawa i interesy również na Morzu Południowochińskim zostały ukształtowane w toku długotrwałej praktyki historycznej. Mają także wystarczające podstawy prawne, a nielegalne orzeczenie arbitrażowe w żadnym wypadku nie ma na nie wpływu.
Było ono szeroko kwestionowane przez społeczność międzynarodową. Wielu autorytetów w dziedzinie międzynarodowego prawa, w tym były prezes Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości i były sędzia Międzynarodowego Trybunału Prawa Morza, w swoich publikacjach wskazują na poważne błędy w tym orzeczeniu. Stanowisko Chin jest wspierane i rozumiane przez ponad 100 krajów. Przy tym, aby uniknąć jakichkolwiek konfliktów w tym rejonie Chiny i kraje Azji Południowo – Wschodniej (ASEAN) są w trakcie wdrażania deklaracji oraz kodeksu postępowania stron na Morzu Południowochińskim, przy czym aktywnie promują konsultacje w tej sprawie. Wszystkie zainteresowane strony zgodziły się podchodzić do tej kwestii „dwutorowo”. Mianowicie, że spory z tym związane powinny być rozwiązywane przez bezpośrednio zainteresowane kraje w drodze dialogu i konsultacji, a Chiny oraz kraje ASEAN powinny współpracować w celu utrzymania pokoju i stabilności na tym akwenie morskim.
Wiadomym jest, że Stany Zjednoczone nie zgadzają się ze stanowiskiem chińskim i jakie przyjęły kraje ASEAN. Na dodatek ignorują one fakty historyczne, obiektywne i prawne błędnie je interpretując. Stany Zjednoczone nie maja żadnego interesu w zajmowaniu stanowiska w tej sprawie. Chyba, że chcą wykorzystać tą kwestię do prowokowania, zaostrzania stosunków między krajami tego regionu i destabilizacji lub maja inne niejasne motywy. Stad oczekuje się od USA do poszanowania suwerenności terytorialnej Chin oraz ich praw i interesów morskich oraz do zaprzestania wszelkich słownych, czynnych działań, które poważają spokój w tym regionie. Obecnie, dzięki wspólnym wysiłkom Chin i krajów ASEAN, sytuacja na Morzu Południowochińskim pozostaje ogólnie stabilna a Chiny będą nadal współpracować w tym zakresie z zainteresowanymi państwami, aby nie doprowadzać do konfliktów.
第四(4). Komunikatu końcowego szczytu NATO w którym pakt ten zdecydowanie potępił testy północnokoreańskiej broni masowego rażenia (WMD) i pocisków balistycznych oraz wezwało KRLD do osiągnięcia całkowitej, weryfikowalnej i nieodwracalnej denuklearyzacji.
Odp. Kwestia Półwyspu Koreańskiego jest kwestią polityczną i bezpieczeństwa, która wymaga od odpowiednich stron równoległego promowania mechanizmu pokojowego oraz procesu denuklearyzacji Półwyspu. NATO nie jest stroną w kwestii Półwyspu, a oświadczenie wydane przez ten sojusz ignoruje sedno sprawy, prezentuje podwójne standardy nierozprzestrzeniania broni jądrowej przez zainteresowane strony, co nie sprzyja promowaniu procesu politycznego rozwiązania problemów. Trudno jest uwolnić półwysep od dylematu bezpieczeństwa związanego z napięciem i konfrontacją bez rozwiązania sedna problemu, jakim jest brak mechanizmu pokojowego. Obecna sytuacja na półwyspie nie jest tym, co Chiny chciałyby widzieć. Wszystkie strony powinny utrzymać kierunek politycznego porozumienia, a swoje uzasadnione obawy rozwiążą poprzez konstruktywny dialog oraz utrzymają pokój i stabilność na półwyspie.
第五(5). Drugiej wizyty w Chinach, od nawiązania we wrześniu 2019 stosunków dyplomatycznych, premiera Wysp Salomona.
Odp. Po spotkaniach na najwyższym szczeblu łącznie z Prezydentem习近平 Xi Jin Pingiem premier Wysp Salomona podpisał dokument o kompleksowym partnerstwie strategicznym opartym na wzajemnym szacunku i wspólnym rozwoju w nowej erze. Obaj przywódcy przeprowadzili głęboką wymianę poglądów na temat stosunków dwustronnych oraz międzynarodowych czy regionalnych. Obie strony zgodziły się wspólnie budować 一带一路 “Pas i Szlak” a także realizować Globalną Inicjatywę Rozwoju, Bezpieczeństwa i Cywilizacyjną. Wizyta premiera Wysp Salomon obfitowała w podpisanie szeregu dwustronnych dokumentów dotyczących współpracy w zakresie rozwoju, handlu, budowy infrastruktury, lotnictwa cywilnego, edukacji, policji, ceł i meteorologii. Należy również podkreślić, że zarówno Chiny, jak i wyspiarskie kraje Pacyfiku są krajami rozwijającymi się, a wzmocnienie wzajemnej pomocy i pogłębienie współpracy Południe-Południe jest właściwą drogą. Stosunki Chin z wyspiarskimi państwami Pacyfiku opierają się na pełnym poszanowaniu suwerenności i ich niezależności, ich narodowych kultur, tradycji oraz jedności i samodzielności. Niezależnie od zmian w sytuacji międzynarodowej, Chiny zawsze były i są godnym zaufania przyjacielem, dobrym i niezawodnym bratem krajów wyspiarskich Pacyfiku i zaangażowane w budowanie bliskiej wspólnoty między Chinami a tymi krajami.
Wybrał i opracował: 梁安基Andrzej Zawadzki-Liang
上海ShangHai, 中国Chiny