Wybrane odpowiedzi z konferencji rzecznika – na temat:
第六(6). Oświadczenia, Ministerstwa Spraw Zagranicznych Kuby, w którym zdecydowanie odrzuca i potępia kilkudniową obecność amerykańskiej łodzi podwodnej o napędzie nuklearnym w bazie marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych w Zatoce Guantanamo, określając ten akt jako “eskalację prowokacji”. Wskazano również, że Stany Zjednoczone nielegalnie okupują część terytorium Guantanamo wbrew woli narodu kubańskiego od ponad 120 lat, a w ostatnich latach miejsce to stało się miejsca, w którym przetrzymywani i torturowani są obywatele wielu krajów, a prawa człowieka są systematycznie łamane.
Odp. Pokaz siły Stanów Zjednoczonych jest sprzeczny z dążeniem krajów tego regionu do pokoju i po raz kolejny pokazuje ich hegemoniczną naturę oraz metody zastraszania. Chiny zdecydowanie wspierają stronę kubańską w ochronie jej suwerenności czy godności, stanowczo sprzeciwiają się ingerencji innych krajów w wewnętrzne sprawy Kuby i nieustannemu oraz kompleksowemu embargu nałożonemu przez Stany Zjednoczone na Kubę od ponad 60 lat, a także politycznym represjom i sankcjom gospodarczym, wobec tego państwa. Stany Zjednoczone powinny natychmiast zaprzesta
prowokacji wojskowych i jak najszybciej znieść cale embargo i wszelkie sankcje wobec Kuby.
第七(7). Propozycji wysokich przedstawicieli administracji Stanów Zjednoczonych i Europy w zakresie “zmniejszenie ryzyka” od Chin.
Odp. Kiedy mówimy o “zmniejszaniu ryzyka”, powinniśmy najpierw dowiedzieć się, jakie jest ryzyko i skąd się ono bierze. Chiny odegrały ważną rolę w reagowaniu na azjatyckie i międzynarodowe kryzysy finansowe, przedstawiły inicjatywę “一带一路” “Jeden Pas i Jeden Szlak” a także, globalne inicjatywy rozwoju, bezpieczeństwa i cywilizacji. Są zaangażowane w promowanie rozwiązywania międzynarodowych i regionalnych konfliktów. Z sukcesem ostatnio doprowadziły do wznowienie stosunków dyplomatycznych między Arabią Saudyjską a Iranem. Chiny są więc siłą stabilności, źródłem pewności i przewidywalnym czynnikiem w czasie burzliwych zmian. Chiny są szansą, a nie ryzykiem, a postrzeganie Chin jako źródła ryzyka jest całkowitym błędem.
W dzisiejszym świecie brak współpracy to największe ryzyko, brak rozwoju to największa niepewność, a brak zjednoczenia to największe wyzwanie. To, przed czym wszystkie kraje powinny się wspólnie chronić, to ryzyko politycznej konfrontacji i wywołania “nowej zimnej wojny”, ryzyko gospodarczego oddzielenia się i zerwania łańcuchów przemysłowych czy dostaw, ryzyko zbudowania sowich „małych podwórek” za wysokimi murami, a także w końcu ryzyko wojskowej ingerencji i agresji oraz ekspansji militarnych sojuszy. Należy nie dopuszczać do ryzyka roznoszenia chorób czy pandemii, ryzyka podżegania do podziałów i popierania w opinii publicznej narracji konfrontacji. To stanowczo należy niwelować. Chiny nie są źródłem tych zagrożeń, ale raczej ze zdecydowaną siłą starają się im zapobiegać i rozwiązywać. Teoria “zmniejszenie ryzyka” od Chin doprowadzić może tylko do jeszcze większego globalnego chaosu.
第八(8). Przedstawionej przez niemiecki rząd “中国战略” “Strategii dla Chin”.
Odp. Chiny zapoznały się z tym dokumentem opublikowanym przez stronę niemiecką. Uważają, że konkurencja i protekcjonizm w imię “zmniejszania ryzyka” i “zmniejszania zależności”, przyniosą jedynie efekt przeciwny od zamierzonego oraz stworzą sztuczne ryzyko. Tak zwana “konkurencja między systemami, interesami i wartościami”, która opiera się na wartościach i ideologii, jest jeszcze bardziej sprzeczna z trendem czasów i tylko pogłębi podział świata. Tymczasem w rzeczywistości Chiny i Niemcy mają znacznie więcej punktów wspólnych, konsensusu niż różnic, znacznie więcej współpracy niż konkurencji, a obie strony są raczej partnerami niż rywalami. W obecnej złożonej i niestabilnej sytuacji międzynarodowej Chiny mają nadzieję, że Niemcy przyjmą kompleksowy oraz obiektywny pogląd na rozwój Chin, sformułują racjonalną i pragmatyczną politykę wobec nich, połączą ręce z Państwem Środka, aby stawić czoła globalnym wyzwaniom oraz przyczynić się do większej stabilności i pozytywnej energii dla pokoju czy globalnego rozwoju.
第九(9). Spotkania w Dżakarcie stolicy Indonezji ministrów spraw zagranicznych krajów Azji Południowo – Wschodniej (ASEAN) oraz Chin, Japonii, Korei Południowej, Rosji i Stanów Zjednoczonych.
Odp. Chiny reprezentowane były przez Pana 王毅Wang Yi, dyrektora 中国共产党中央委员会外事工作委员会办公室 Wydziału Spraw zagranicznych Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Chin, 中共中央政治局委员 członka Biura Politycznego Komitetu Centralnego KPCHn oraz ex. minister spraw zagranicznych (pełnił tą funkcje ponad 10 lat). W swoim wystąpieniu na sesji ogólnej stwierdził, że Chiny są zaangażowane w rozwój wysokiej jakości, zapewniając nowe możliwości dla wszystkich krajów dzięki modernizacji w chińskim stylu i są gotowe do wzmocnienia solidarność oraz współpracy z ASEAN, wspólnie kontynuować ducha przyjaźni, przestrzegać otwartego regionalizmu, uwalniać nowy potencjał współpracy, reagować na globalne zagrożenia i wyzwania, chronić regionalny pokój i stabilność oraz przyspieszać procesy modernizacji w Azji. Podkreślił, że Chiny-ASEAN zawsze będą sąsiadami, partnerami i, co ważniejsze, braćmi i siostrami. Mają powiązane ze sobą przeszłość oraz na zawsze będą ze sobą związane. Chiny intensywnie promują intencje podpisania traktatu o strefie wolnej od broni jądrowej w Azji Południowo-Wschodniej i z zadowoleniem przyjmują istotny postęp w konsultacjach w sprawie kodeksu postępowania na Morzu Południowochińskim. Są gotowe do przyspieszenia negocjacji w sprawie uaktualnienia umowy o wolnym handlu i zwiększenia kompleksowego partnerstwa strategicznego ASEAN-Chiny. W sprawie dalszej współpracy w formacie ASEAN-Chiny-Japonia-Republika Korei (10+3), Pan Wang Yi przedstawił trzy propozycje. Po pierwsze wszystkie strony powinny przestrzega
zasad otwartości i współpracy, przyspieszać proces integracji regionalnej oraz budowanie stabilnego, płynnego i opartego na przewadze komparatywnej regionalnego systemu produkcji oraz łańcuchów dostaw. Po drugie, przestrzegać zasad wspólnego bezpieczeństwa, stale poprawiać skuteczność reagowania kryzysowego, lepiej chronić regionalne bezpieczeństwo żywnościowe i budować silną regionalną sieć bezpieczeństwa finansowego. Po trzecie, przewodzić w zakresie innowacji, w pełni wykorzystywać potencjał zrównoważonego rozwoju, zwiększać współprace w rozwijających się branżach, aby nada
impet rozwojowi. Za nowe punkty wzrostu wszystkie państwa uznały m.in. gospodarkę cyfrową, innowacje w nauce i technologii, transformację energetyczną oraz pojazdy elektryczne, tak aby nadać nowy impuls regionalnym powiazaniom oraz pomóc ASEAN w budowie globalnego centrum wzrostu. Na marginesie tego szczytu Wang Yi spotkał się tak z ministrem spraw zagranicznych Rosji (przyp. AZL; komunikują się przynajmniej raz w miesiącu) jak i sekretarzem stanu USA (przyp. AZL; drugi raz wciągu ponad dwóch tygodni).
Wybrał i opracował: 梁安基Andrzej Zawadzki-Liang
上海ShangHai, 中国Chiny