(28.08.- 01.09.) Cz.1. Wybrane z konferencji rzecznika Ministerstwa Sprawa Zagranicznych na temat:
第一(1). Wypowiedzi na Filipinach dowódcy Siódmej Floty Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych, że prowokacyjne zachowanie Chin na Morzu Południowochińskim musi zostać zakwestionowane i ograniczone.
Odp. Przyjmujemy tą wypowiedź z zaskoczeniem, bowiem zniekształca fakty i jest typową z pozycji siły. Chińska morska straż przybrzeżna podejmuje niezbędne środki w celu ochrony suwerenności kraju oraz jego praw i interesów zgodnie z wszelkimi regulacjami. Wykonuje swoje obowiązki bez zarzutu, a strona amerykańska nie ma prawa w to ingerować. Należy podkreślić, że okręty wojenne Stanów Zjednoczonych często robią pokaz siły na Morzu Południowochińskim, co jest agresywnym zachowaniem. Chiny wzywają Stany Zjednoczone do poszanowania suwerenności terytorialnej Chin, ich praw i interesów a
także do zaprzestania wszelkich działań i wypowiedzi, które nie sprzyjają pokojowi czy stabilności w regionie a zakłócają go.
第二(2). Oświadczenia opublikowanego przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych, że ministrowie obrony USA i Indonezji zgodzili się, iż roszczenia morskie Chin na Morzu Południowochińskim nie są zgodne z prawem międzynarodowym zawartym w Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza.
Odp. Należy przede wszystkim zauważyć, że takie oświadczanie o tej treści nie pojawiło się w komunikacie prasowym indonezyjskiego ministerstwa obrony. Ambasada Chin w Indonezji skontaktowała się ze stroną indonezyjską w tym temacie. Natomiast druga strona stwierdziła, że oświadczenie opublikowane przez stronę amerykańską nie jest zgodne z faktami. To nie pierwszy taki przypadek i to jest kolejny przykład dyplomacji przymusu, kłamstwa czy prowokacji ze strony USA.
第三(3). Niektórych komentarzy zagranicznych wskazujących, że rozszerzenie członkostwa w BRICS jest oznaką przeciwwagi dla Zachodu i może oznaczać konfrontację między dwoma obozami.
Odp. Naturalnie rozszerzenie członkostwa w BRICS spotkało się z szerokim zainteresowaniem społeczności międzynarodowej i jest ważnym kamieniem milowym w rozwoju mechanizmu tego ugrupowania. Od przyszłego roku dołączą do niego Arabia Saudyjska, Egipt, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Argentyna, Iran i Etiopia (oprócz założycieli – Brazylii Rosji, Indii, Chin i Południowej Afryki). Jest to zgodne z promowanym przez nie wielobiegunowym światem, rozwojem globalnego systemu zarządzania politycznego i gospodarczego w bardziej sprawiedliwym oraz rozsądnym kierunku. Zdecydowanie ma to zwiększy
reprezentatywność oraz prawo do zabierania głosu w sprawach międzynarodowych krajów wschodzących oraz rozwijających się. BRICS w ramach współpracy opowiada się za otwartością, inkluzywnością, sytuacją win-win. Przy tym nie angażuje się w konfrontację obozową, która zasadniczo różni się od tworzenia wrogich “małych kręgów” czy” grup”. Ma służyć rozszerzeniu platformy współpracy Południe-Południe. W ramach nowej formuły „BRICS+” rozwijane będą kontakty w zakresie bezpieczeństwa politycznego, gospodarki, handlu, finansów i wymiany osobowej.
第四(4). Zatrzymania na Florydzie i przeszukania przez funkcjonariuszy amerykańskiej służby celnej i ochrony granic chińskiego statku badawczego
Odp. Chiny w tej sprawie założyły protest do odpowiednich władz Stanów Zjednoczonych. Załoga i statek spotkał się z nieuzasadnionym nękaniem ze strony amerykańskiej. Część osobistego sprzętu elektronicznego załogi została zajęta i zatrzymana. Należy zaznaczyć, że w ostatnich latach Stany Zjednoczone wykorzystują różne preteksty do ustanawiania przeszkód dla wjazdu chińskich obywateli czy studentów posiadających wizy. W szczególności wielokrotnie wykorzystują przekonania polityczne chińskich obywateli i przynależność do partii komunistycznej jako pretekst do nieuzasadnionych przesłuchań. Jest to przejaw ideologicznej stronniczości i zimnowojennego myślenia. Wzywa się stronę amerykańską do zaprzestania pod sztandarem bezpieczeństwa narodowe błędnych praktyk, nieuzasadnionych dochodzeń i nękania chińskich obywateli, utrudniania i normalnej wymiany osobowej oraz współpracy gospodarczej i handlowej między Chinami a USA. Chiny podejmą wszelkie niezbędne środki, aby zdecydowanie chronić uzasadnione prawa i interesy swoich obywateli.
第五(5). Informacji strony japońskiej, że wypuszczenie skażonej wody z elektrowni atomowej Fukushima do morza spotkało się z przychylna reakcja Stanów Zjednoczonych i całej społeczności międzynarodowej a Chiny nie słuchają tego.
Odp. Na świecie jest prawie 200 krajów i nie jest wiadome, które inne kraje, oprócz Stanów Zjednoczonych, strona japońska może publicznie wymienić jako popierające zrzut nuklearnie skażonej wody do morza. Niezaprzeczalnym faktem jest, że zdecydowana większość krajów, w tym wiele osób w Japonii, jest krytyczna i przeciwna spuszczaniu tej skażonej wody do morza. W szczególności należy podkreślić, że to działanie ma wpływ na środowisko morskie i zdrowie ludzkie oraz nie jest bynajmniej tylko prywatną japońską sprawą. Całe to zdarzenie pokazuje, że Japonia przywiązuje wagę tylko do swoich interesów, a nie bierze pod uwagę społeczności międzynarodowej i międzynarodowego interesu publicznego.
第六(6). Całkowitego wstrzymania przez Chiny importu japońskich produktów i owoców morza. W związku z tym rząd japoński ma zamiar złożyć skargę do Światowej Organizacji Handlu.
Odp. Chiny wielokrotnie przedstawiały swoje stanowisko w kwestii japońskiego wypuszczania skażonej nuklearnie wody do morza. Społeczność międzynarodowa ogólnie skrytykowała to i podjęła środki zapobiegawcze przeciwko temu egoistycznemu, samolubnemu i nieodpowiedzialnemu działaniu japońskiego rządu. Środki nadzwyczajne podjęte przez władze chińskie są zgodne z chińskimi ustawowymi i przepisami wykonawczymi jak również odpowiednimi postanowieniami Światowej Organizacji Handlu.
第七(7). Wypowiedzi sekretarz handlu USA Giny Raimondo w czasie wizyty w Chinach, że amerykańskie firmy skarżyły się jej, iż Chiny stały się “nieodpowiednie do inwestowania” i zbyt ryzykowne.
Odp. W odpowiednich rozmowach i spotkaniach strona chińska wyjaśniała swoje stanowisko na temat stosunków gospodarczych oraz handlowych Chiny-USA. Tak na przykład w czasie spotkania Premiera 李强 Li Qiang z panią Raimondo podkreślił on, że stosunki te powinny być prowadzone z obopólna korzyść. Upolitycznianie ich nie tylko poważnie wpływa na relacje i wzajemne zaufanie między oboma krajami, ale także szkodzi interesom przedsiębiorstw, obywateli obu krajów oraz mają fatalny wpływ na globalną gospodarkę. Chiny są największym krajem rozwijającym się, a Stany Zjednoczone największym krajem rozwiniętym. Obie strony powinny wzmocnić wzajemnie korzystną współpracę, zmniejszyć tarcia i konfrontacje oraz wspólnie promować ożywienie światowej gospodarki czy radzić sobie z globalnymi wyzwaniami. Chiny chcą wzmocnić dialog i współpracę z USA w dziedzinie gospodarki i handlu oraz promować ich zdrowy rozwój. Mają nadzieję, że strona amerykańska będzie podążać w tym samym kierunku, co strona chińska. Do tego Chiny aktywnie promują wysoki poziom otwarcia na świat zewnętrzny. Dążą do stworzenia najwyższej klasy środowiska biznesowego, które jest zorientowane na rynek, reguły prawa, międzynarodowe zasady oraz uczciwą konkurencję. Otwarcie Chin na świat zewnętrzny będzie tylko coraz szersze. Minister Raimondo w odpowiedzi powiedziała, że administracja Bidena wspiera rozwój gospodarczy Chin i poprawę warunków życia ludzi, nie ma zamiaru ograniczać rozwoju Chin, nie dąży do oddzielenia się od Chin i jest gotowa utrzymywać komunikację ze stroną chińską w celu ochrony normalnych stosunków gospodarczych i handlowych oraz stabilnego ich rozwoju. Strona amerykańska jest również gotowa do współpracy z Chinami w celu wzmocnienia współpracy w takich obszarach jak sztuczna inteligencja czy zmiany klimatyczne. Obie strony w czasie wizyty pani Raimondo przeprowadziły wiele szczerych, pragmatycznych i konstruktywnych dyskusji. Strona chińska wyraziła swój sprzeciw wobec amerykańskich karnych taryf celnych (na import z Chin a nałożonych ponad 4 lata temu), kontroli amerykańskiego eksportu do Chin, ograniczeniami inwestycyjnymi i innymi środkami przeciw działaniom chińskich firm. Natomiast dzięki zaletom instytucjonalnym socjalistycznej gospodarki rynkowej, ogromnego potencjału rynku wewnętrznego, wszechstronnego systemu przemysłowego oraz dużej liczby wysokiej jakości pracowników i przedsiębiorców, Chiny pozostają jednym z czołowych miejsc docelowych inwestycji na świecie. Wyniki ankiety przeprowadzonej przez Amerykańską Izbę Handlową w Chinach pokazują również, że 66 procent amerykańskich przedsiębiorstw tutaj utrzyma lub zwiększy swoje inwestycje w Państwie Środka w ciągu najbliższych dwóch lat.
Wybrał i przygotował: 梁安基Andrzej Zawadzki-Liang
上海ShangHai, 中国Chiny
——————————————————————————————————