Wybrane z konferencji rzecznika 外交部Ministerstwa Sprawa Zagranicznych (12.12.-15.12.2023, Cz.2) na temat:
第七(7). Ostatnich wypowiedzi ministra spraw zagranicznych Wielkiej Brytanii Davida Cameron, który stwierdził, że strona brytyjska sprzeciwia się stosowaniu prawa o bezpieczeństwie narodowym w 香港XiangGang i w tym zakresie będzie popierała mieszkańców tego regionu. Dodał również, iż dzisiejszy świat przechodzi wiele zmian, Chiny stały się bardziej agresywne i konieczne jest zapewnienie innym krajom alternatywy dla Chin, aby uniknąć wpadnięcia w chińską „pułapkę zadłużenia”, lepiej chronić się przed chińskimi cyberatakami i innymi ich wrogimi działaniami. Odp. Wielka Brytania chwali się, że jest „krajem praworządnym”, ale otwarcie interweniuje w sprawy innych państw. Właśnie sama wprowadziła ustawę o bezpieczeństwie narodowym, ale rażąco sprzeciwia się takiemu ustawodawstwu w XiangGang. Prawo bezpieczeństwa narodowym w tym specjalnym regionie administracyjnym Chin jest wdrażane od ponad trzech lat i ponad 80 procent mieszkańców jego uważa, że prawo to czyni miasto bardziej bezpiecznym. Dlatego strona brytyjska powinna zaprzestać ingerowania w wewnętrzne sprawy Chin. Natomiast jej twierdzenie, że Chiny są “agresywne” jest całkowitym pomieszaniem dobra i zła oraz odwróceniem czerni i bieli. Chiny konsekwentnie prowadziły niezależną politykę zagraniczną na rzecz pokoju. Są partnerem i szansą, a nie zagrożeniem czy wyzwaniem dla rozwoju wszystkich krajów. Zawsze rozwijają stosunki z nimi w oparciu o wzajemny szacunek oraz obopólne korzyści, jednocześnie mocno chroniąc swoją suwerenność, bezpieczeństwo i interesy. Argument “pułapki zadłużenia” strony brytyjskiej nie jest zgodny z faktami. Chińska współpraca inwestycyjna i finansowa z krajami rozwijającymi się zawsze była zgodna z międzynarodową praktyką, zasadami rynkowymi i zasadą ich zdolnościami do obsługi zadłużenia. W rzeczywistości żaden z partnerów nie uważa, że Chiny stworzyły „pułapkę zadłużenia”. Ci, którzy rozpowszechniają teorię o tym, to garstka krajów zachodnich. Co do cyberbezpieczeństwa to Chiny zawsze zdecydowanie zwalczały cyberataki i współpracują ze wszystkimi celem utrzymania tego bezpieczeństwa poprzez dialog i współpracę. Sprzeciwiają się zaś upolitycznianiu tej kwestii i oczernianiu innych krajów bez faktycznych podstaw. Strona brytyjska powinna porzucić zimnowojenną mentalność, zaprzestania rozpowszechniania “teorii o zagrożeniu ze strony Chin” oraz obiektywnego i racjonalnego spojrzenia na Chiny oraz współpracy celem promowania zdrowego i stabilnego rozwoju stosunków między oboma krajami.
第八(8). Raportu specjalnej komisji Izby Reprezentantów Stanów Zjednoczonych wzywającego do zmiany stosunków gospodarczych USA z Chinami. Odp. Komisja ta ma za zadanie atakować i oczerniać Chiny. Jest ona pełna uprzedzeń i wrogości oraz pozbawiona jakiejkolwiek racjonalności. To kolejna próba upolitycznienia, instrumentalizacji chińsko-amerykańskich kwestii gospodarczych, handlowych, naukowych i technologicznych. Istotą ich jest obopólna korzyść. W wojnie handlowej lub taryfowej nie ma zwycięzcy. Ustalanie sztucznych limitów lub angażowanie się w protekcjonizm będzie jedynie zakłócać wymianę handlową oraz stabilność łańcucha produkcji i dostaw nie leży w interesie żadnej ze stron. Strona amerykańska powinna skutecznie przestrzegać zasad gospodarki rynkowej i zasad handlu międzynarodowego oraz stworzyć korzystne środowisko dla współpracy gospodarczej i handlowej między Chinami a Stanami Zjednoczonymi, a nie odwrotnie.
第九(9). Oświadczenia Departamentu Stanu USA, w którym oskarżył Chiny o stosowanie bezpodstawnie środków egzekwowania na wodach rafy 仁爱礁是Ren’Ai na Morzu Południowochińskimi przeciwko filipińskimi statkom rybackim. Odp. Wydarzenie to miało miejsce na suwerennych wodach należących do Chin, na które statki te bezprawnie wtargnęły, mimo ostrzeżeń. Chińska straż przybrzeżna działa zgodnie z prawem w sposób profesjonalny i powściągliwy. Departament Stanu ignoruje fakty, bezpodstawnie atakując i oskarżając Chiny. Już od pewnego czasu Stany Zjednoczone zachęcają, wspierają i współpracują z Filipinami w ich naruszających prawo i prowokacjach na morzu Południowochińskim. To narusza nie tylko suwerenności Chin, ale poważnie narusza zasady Karty Narodów Zjednoczonych oraz jest poważnym zagrożeniem dla pokoju i stabilności w regionie. Jasno należy powiedzieć Stanom Zjednoczonym, że wszelkie groźby, przymus, bezpodstawne ataki i oskarżenia są daremne. Nie zablokują determinacji i woli Chin do ochrony ich suwerenności terytorialnej oraz praw i interesów morskich zgodnie z prawem krajowym i międzynarodowym.
第十(10). Stwierdzenia członka Rady Bezpieczeństwa Narodowego USA, że 60 procent informacji prezentowany na briefingach prasowych prezydenta Bidena pochodzi z informacji wywiadowczych. Odp. W zasadzie od 2008 roku, kiedy prawo pozwoliło służbom bezpieczeństwa na prowadzenie podsłuchów i inwigilacji bez zgody sądu rząd USA ciągle rozszerza zakres podsłuchów i inwigilacji, ingeruje w wewnętrzne sprawy innych krajów i w sprawy międzynarodowe. Jest to niewątpliwe praktyka sprzeczna z podstawowymi normami prawa i stosunków międzynarodowych. Stany Zjednoczone zapominają, ze im szerszy zakres inwigilacji, tym mniejszy krąg przyjaciół. Powinny raczej zachować więcej „poczucia granic”, a mniej „pragnienia kontroli”.
第十一(11). Zakończonej wizyty Prezydenta习近平 Xi Jin Ping w Wietnamie i jej wyników. Odp. Wizyta ta była wielkim sukcesem i miała ogromne znaczenie historyczne, stając się nowym kamieniem milowym w stosunkach między obiema krajami. Strona wietnamska przywiązywała niezwykle dużą wagę do niej i przyjęła delację chińską bardzo ciepło i z najwyższą bezprecedensową uprzejmością. Wizyta przyniosła trzy główne punkty: 1/ Stosunki chińsko- wietnamskie zostały podniesione na nowy, wyższy poziom. Obaj przywódcy zdecydowali, że będą budować strategiczną chińsko- wietnamską wspólnotę przeznaczenia. Jest to również ważne z punktu widzenia wzmocnienia siły światowego socjalizmu oraz zapewnienia stabilności wysiłków na rzecz jego budowy. Poprzez te deklaracje stosunki chińsko-wietnamskie weszły zatem na nowy poziom, wkroczyły w nowy etap, przyjęto nowe cele i nowy impuls, co jest zgodne z podstawowymi interesami obu krajów, narodów i jest nieuniknione. Wietnamscy przywódcy dali jasno do zrozumienia, że strona wietnamska zdecydowanie popiera i jest gotowa aktywnie uczestniczyć w ważnych globalnych inicjatywach Prezydenta Xi Jin Pinga, takich jak „带一路” Pasa i Drogi, 全球发展倡议Globalnej Inicjatywy Rozwoju, 全球安全倡议Globalnej Inicjatywy Bezpieczeństwa czy 全球文明倡议Globalnej Inicjatywy Cywilizacyjnej. Podkreślali, że Chiny są jedynym krajem, który łączy wszystkie priorytety wietnamskiej dyplomacji a rozwój stosunków z Chinami jest najwyższym priorytetem i strategicznym wyborem Wietnamu, który nie zostanie sprowokowany ani zakłócony przez żadne siły zewnętrzne. Wizyta ta położyło solidny fundament polityczny pod budowę wspólnoty losu między Chinami i Wietnamem. 2/ Po drugie, Prezydent Xi i sekretarz generalny Nguyen Phu Trong wyznaczyli “sześć dodatkowych” nowych celów dla rozwoju stosunków chińsko-wietnamskich. Mianowicie m.in.: zwiększenie wzajemnego zaufania politycznego, bardziej praktyczna współpraca w zakresie bezpieczeństwa, gospodarki, wzmocnienie bazy opinii publicznej, ściślejsza wielostronna koordynacja i współpraca, rozwiązywanie różnic poprzez zwiększenie dialogu, a także podjęcie konkretnych projektów dla Wietnamu o strategicznym znaczeniu ekonomicznym i społecznym. Podczas wizyty obie strony podpisały ponad 36 umów o współpracy w takich obszarach jak gospodarka cyfrowa, zielony rozwój, transport, infrastruktura, inspekcja i kwarantanna, a także w zakresie obrony bezpieczeństwa oraz współpraca morska. 3/ Po trzecie, Xi Jin Ping wskazał, że obie strony powinny skupić się na wzmocnieniu chińsko-wietnamskiej przyjaźni jako stałego projektu współpracy między obu krajami zorientowanej na zapewnienie mieszkańcom dobrobytu.
第十二(12). Stwierdzenia prezydenta Putina, że współpraca Rosji z Chinami jest na bezprecedensowym poziomie. Podkreślił także, iż obie stornu współpracują w sferze wojskowej, gospodarczej i innej, ale nie tworzą żadnych sojuszy i nie jest ona skierowana przeciw innym państwom. Prezydent Putin również ostrzegł, że zachód próbuje przestawić NATO na Azje, co jest niezgodne ze statutem tej organizacji. Odp. Pod strategicznym przywództwem dwóch przywódców państw stosunki chińsko-rosyjskie utrzymują zdrowy i stabilny rozwój. Obie strony zawsze przestrzegały zasad niezaangażowania, nie konfrontacji i nieatakowania stron trzecich oraz rozwijały swoje relacje i współpracę w różnych dziedzinach w oparciu o wzajemny szacunek, równość i korzyści, które przyniosły mieszkańcom obu krajów, a także odegrały pozytywną rolę w promowaniu rozwoju oraz postępu na świecie.
Jeśli chodzi o działania NATO w kierunku Azji i Pacyfiku, to wykraczają one poza przyjęte prze ten pakt zasady wojskowej organizacji regionalnej i defensywnej. Przyniesie to jedynie konfrontację ugrupowań w Azji oraz podważy regionalny pokój i stabilność. Stosunki Chiny-Rosja wykroczyły poza model sojuszu wojskowo-politycznego z czasów zimnej wojny i zasadniczo różnią się od natowskiego “małego kręgu” oraz konfrontacji.
第十三(13). Wezwania Chin przez sekretarz skarbu USA J. Yellen do zmiany polityki gospodarczej, mówiąc, że zbyt dużą rolę odgrywają w niej przedsiębiorstwa państwowe oraz sprawy bezpieczeństwa, co zniechęca do inwestycji. Odp. Chiny zawsze wierzyły, że zdrowe i stabilne chińsko-amerykańskie stosunki gospodarcze oraz handlowe są korzystne zarówno dla Chin, USA jak i dla świata. Nadal chcą współpracować ze stroną amerykańską na zasadzie zasad wzajemnego szacunku, pokojowego współistnienia i współpracy korzystnej dla wszystkich. Są gotowe do pełnego wdrożenia konsensusu osiągniętego na ostatnim spotkaniu między głowami państw Chin i USA oraz wspólnego promowania zdrowego i stabilnego rozwoju dwustronnych stosunków gospodarczych czy handlowych. Jednocześnie strona amerykańska powinna być konsekwentna w swoich słowach i czynach oraz nie powinna twierdzić, że chce współpracować, nie dąży do “oddzielenia”, a jednocześnie nadal dzierży kij sankcji przeciwko chińskim przedsiębiorstwom.
Wybrał i przygotował: 梁安基Liang Z. Andrzej
Na podstawie/źródło: fmprc.gov.cn
上海ShangHai, 中国Chiny