08.03.2024 《 28 辛未日01丁卯月4277甲辰龙年》中国 Chiny. 梁的三分钱Lianga trzy feny. Dokąd Chiny zmierzają

Dokąd Chiny zmierzają. Raport premiera z prac rządu na sesji parlamentu.

W tym tygodniu jesteśmy świadkami najważniejszego wydarzenia, jakie określi kierunki rozwoju drugiej gospodarki świata, nie tylko w bieżącym roku. Otwierając obrady parlamentu, premier 李强Li Qiang przedstawił raport rządu z prac w 2023 r. i założenia na 2024.

O wynikach za ubiegły rok wiemy już prawie wszystko. Plan został wykonany. W zakresie PKB przekroczony (zakładano ok.5% rok do roku (r/r) – wykonanie 5,2% r/r). Jednak limit deficytu budżetowego zwiększono o 0.8%, kiedy planowany był 3,0%. Inflacja miała nie przekroczyć 3%, tymczasem wyniosła 0.2%, a od ponad 4 miesięcy ekonomie „dusi” deflacja. Zapaść na rynku nieruchomości trwa. Bezrobocie wśród absolwentów szkol wyższych jest szczególnie wysokie (dwucyfrowe, są różne dane). Zadłużenie lokalnych samorządów wymaga pilnej reakcji centrum w rozwiązaniu tego problemu. Jednak ogólny wzrost gospodarczy się poprawia, choć w wolniejszym tempie, wiele trudności i wyzwań przeplatało się oraz nakładało na siebie, a gospodarka kraju rozwijała się falami i zygzakami.

Na 2024 r. zakładane są następujące cele:

Gospodarka i wzrost:

– PKB na poziomie około 5% r/r., co ma pozwolić na dalszą transformację modelu rozwoju, ograniczenie nadwyżki mocy produkcyjnych w przemyśle, rozładowaniem ryzyka w sektorze nieruchomości i ograniczenie marnotrawstwa wydatków przez samorządy lokalne.

– inflacja 3%.

– Zwiększanie regulacji makroekonomicznych.

– Oparcie modernizacji przemysłu na innowacjach.

– Dalsze aktywne rozwijane wschodzących i przyszłych gałęzi przemysłu. Skupienie się na wiodących branżach, jak inteligentne, połączone z siecią nowe pojazdy energetyczne, rozwój najnowocześniejszych, wschodzących technologii energii wodorowej, nowych materiałów, innowacyjnych leków. Nowymi motorami wzrostu, będą bio-produkcja, przemysł lotniczy, technologia kwantowa i nauki przyrodnicze, oraz szereg stref pilotażowych dla przyszłych branż.

– Połączenie realizacji strategii zwiększania popytu wewnętrznego z pogłębianiem reform strukturalnych po stronie podaży, lepsza koordynacja konsumpcji i inwestycji oraz wzmocnienie stymulującej roli wzrostu gospodarczego.

– Aktywnie rozwijanie efektywnych inwestycji. Skoncentrowanie się inwestycji rządowych na wspieraniu innowacji naukowych i technologicznych, nowej infrastruktury, oszczędzaniu energii, redukcji emisji dwutlenku węgla, wzmocnieniu źródeł dochodów ludzi oraz innych słabych ogniw gospodarczych i społecznych, odnowie i transformacji technologicznej oraz przyspieszenie realizacji dużych projektów w ramach 14. planu pięcioletniego.

– Reforma kluczowych obszarów i ogniw, pełniejsze wykorzystanie decydującej roli rynku w alokacji zasobów, lepsze funkcjonowanie rządu w tej roli, stworzenie zorientowanego na rynek, opartego na prawie i międzynarodowego środowiska biznesowego oraz budowa socjalistycznego systemu gospodarki rynkowej na wysokim poziomie.

– Przyspieszenie budowy jednolitego rynku krajowego. Sformułowanie krajowych ujednoliconych norm, wytycznych, systemów i przepisów w takich dziedzinach, jak ochrona praw własności, dostęp do rynku, uczciwa konkurencja czy kredytowanie.

Nieruchomości

– Wprowadzenie optymalniejszej polityki w zakresie tego sektora w związku z nową sytuacją na tym rynku. Wspieranie rozsądnych potrzeby finansowych deweloperów państwowych i prywatnych, bez dyskryminacji. Wszystkie działania mają być dostosowane do trendu rozwojowego nowej urbanizacji (wynosi ona już 66,2%), zmian podaży i popytu na rynku oraz budowy nowego modelu rozwoju nieruchomości. W tych działaniach nie zmienia się zasada, że mieszkanie służy do życia, a nie do spekulacji.

Finanse:

– Deficyt budżetowy w wysokości 3 proc. PKB.

– Wyemitowanie obligacji skarbowych wartość 1 bln RMB (人民币RenMinBi) / ¥ (Yuan); ok.546,475 mld PLN oraz 3,9 bln RMB (人民币RenMinBi) / ¥ (Yuan); ok.2,131 bln PLN specjalnych obligacji lokalnych rządów, które mają być przeznaczone tylko na projekty dochodowe.

– Dalsze koordynowanie rozwiązywania lokalnego ryzyka zadłużenia i stabilnego rozwoju, wdrażanie pakietu restrukturyzacji zadłużenia, właściwe rozwiązywanie ryzyka związanego z nim i ścisłe zapobieganie nowym zagrożeniom.

Wzmocnienie finansowania nauki i technologii, cyfryzacji, ekologii oraz emerytur.

Polityka pieniężna powinna być elastyczna, umiarkowana, precyzyjna i skuteczna.

Zatrudnienie:

Utworzenie ponad 12 mln nowych miejsc pracy. Planowane bezrobocie ma wynosić ok. 5,5%, tak jak w ubiegłym roku. Priorytetem jest zapewnienie zatrudnienia i dostosowanie do tego celu wsparcia polityki fiskalnej, podatkowej, finansowej i innych polityk.

Nowy model rozwoju:

– Dalsze budowanie zmodernizowanego systemu przemysłowego i przyspieszenie rozwoju nowych sił produktywności. W pełni w tym celu wykorzystywana będzie wiodącą rola innowacji, nauki i technologii, przyspieszona będzie nowa industrializacja, aby osiągnąć nowy skok w rozwoju.

Obronność i TaiWan:

– Wydatki na obronę wyniosą 7,2%, podobnie jak w roku ubiegłym (7,1%), co zapewni dalsze kontynuowanie modernizacji armii.

– Zjednoczenie 台湾TaiWanu jest historyczną koniecznością. Chiny będą stanowczo dążyć do osiągniecia tego celu. Rząd zobowiązał się do “zdecydowanego przeciwstawienia się separatystycznym działaniom mającym na celu niepodległość tej prowincji i ingerencji zewnętrznej w te sprawy”.

Otwarcie i handel zagraniczny:

– Pogłębianie reform i rozszerzanie otwarcia oraz dalsza poprawa otoczenia biznesowego. Opracowany już został ogólny plan prac na rzecz budowy jednolitego rynku krajowego i uporządkowaliśmy szereg polityk oraz przepisów, które utrudniają uczciwą konkurencję. Wprowadzana będzie nowa polityka wspierającą rozwój przedsiębiorstw państwowych, prywatnych i zagranicznych. Kontynuowanie tworzenia stabilnej i optymalnej struktury handlu zagranicznego oraz eksport pojazdów elektrycznych, baterii litowych i produktów fotowoltaicznych. Wzmocnienie polityki przyciągnięcia inwestycji zagranicznych. W bieżącym roku nastąpi

kompleksowe zniesienie środków ograniczających dostęp dla inwestycji zagranicznych w sektorze produkcyjnym oraz ułatwienie dostępu do rynku w branży telekomunikacyjnej, medycznej i innych usługowych.

Nauka i technologia:

Zintensyfikowanie działań w dążeniu do samowystarczalności technologicznej między innymi w zakresie obliczeń kwantowych, biotechnologii, big data, sztucznej inteligencji, wysokich technologii, półprzewodników.

– Pogłębianie innowacyjnego rozwoju gospodarki cyfrowej, ułatwianie industrializacji oraz głębokiej integracji technologii cyfrowej z realną gospodarką. Rozszerzenie badań i rozwój zastosowań dużych zbiorów danych i sztucznej inteligencji oraz tworzenie konkurencyjnych na arenie międzynarodowej klastrów przemysłu cyfrowego. Nastąpi również cyfrowa transformacja przemysłu wytwórczego, przyspieszone zostanie zastosowanie internetu przemysłowego na dużą skalę, cyfryzacja branży usługowej oraz budowanie inteligentnych miast i wsi. Wzmocnienie cyfryzacji małych i średnich przedsiębiorstw. Nastąpi zwiększona modernizacja zarządzania poprzez szeroko zakrojoną i głęboką transformację cyfrową życia społecznego.

– Przyspieszenie promowania samodzielności naukowej i technologicznej na wysokim poziomie oraz kompleksowe zwiększenie zdolności do niezależnej innowacji. Wdrożonych zostanie szereg dużych projektów naukowych i technologicznych.

Sprawy socjalne (osoby starsze):

– Szersze wspieranie rosnącej populacji osób starszych poprzez podniesienie świadczeń i podstawowych emerytur oraz forsowanie prywatnego systemu emerytalnego. System indywidualnego ubezpieczania emerytalnego będzie wdrożony w całym kraju.

– Zwiększenie dostępności usług opieki nad dziećmi.

Ochrona środowiska:

– Poprawienie polityki fiskalnej, podatkowej, finansowej, inwestycyjnej i cenowej oraz odpowiednich mechanizmów rynkowych w celu wspierania ekologicznego rozwoju.

– Wzmocnienie zarządzania ochroną środowiskowa oraz przyspieszenie zielonej transformacji. Przyspieszona zostanie realizacja dużych projektów mających na celu ochronę i odbudowę ważnych ekosystemów.

Premier w raporcie z prac rządu i tych szeroko zakrojonych, ambitnych planach, po raz pierwszy, bardzo wyraźnie zwrócił uwagę na trudności jakie stoją przed ich realizacją. Zaznaczył, że rząd jest świadom trudności i wyzwań, przed którymi stoi. Wskazał na dynamikę światowego wzrostu gospodarczego, która jest niewystarczająca, często występujące problemy związane z regionalnymi punktami zapalnymi oraz rosnącej złożoność, dotkliwość i niepewność otoczenia zewnętrznego. Z niespotykaną szczerością stwierdził, iż fundamenty trwałego ożywienia gospodarczego w kraju nie są wystarczająco solidne, efektywny popyt jest niewystarczający, niektóre branże mają nadwyżkę mocy produkcyjnych, oczekiwania społeczne są słabe, nadal istnieje wiele widocznych i ukrytych zagrożeń, istnieją blokady w krajowym łańcuchu produkcyjnym oraz występują zakłócenia w międzynarodowych powiązaniach. Niektóre małe i średnie przedsiębiorstwa mają trudności z funkcjonowaniem. Presja na całkowite zatrudnienie i sprzeczności strukturalne współistnieją, a w usługach publicznych nadal występuje wiele niedociągnięć. W niektórych miejscowościach zasoby finansowe na poziomie lokalnym są dość ograniczone. Zdolność do innowacji w nauce i technologii nie jest silna. Jak podkreślił premier w raporcie: „Jest jeszcze wiele twardych kości do ugryzienia w reformie kluczowych obszarów. Przed nami długa droga w zakresie ochrony środowiska ekologicznego. Nie można ignorować słabego ogniwa, jakim jest bezpieczna produkcja. Występują niedociągnięcia w pracy rządu, zjawiska formalizmu i biurokracji są nadal dość widoczne, a niektóre reformy i środki rozwojowe nie są stosowane. Niektórym kadrom brakuje ducha brania odpowiedzialności i wykonywania praktycznej pracy, biernie unikają odpowiedzialności oraz wygłaszają powierzchowne oświadczenia. W niektórych obszarach nadal problemem jest korupcja. Musimy stawić czoła problemom i wyzwaniom, zrobić wszystko, co w naszej mocy, aby wykonać dobrą pracę i nigdy nie zawieść oczekiwań i zaufania ludzi!” Trudno się nie zgodzić. Kierunki są słuszne, słabości jasne. Czy uda się to wszystko wykonać? Za rok przekonamy się.

Na podstawie: gov.cn/yaowen/liebiao/202403/content_6936260.htm; 163.com/dy/article/ISGUKCE705199NPP.html;

baijiahao.baidu.com/s?id=1792649690142848504&wfr=spider&for=pc;

Prezydent Xi z lewej, premier z prawej strony po wygłoszeniu raportu rządu o wykonaniu zadań 2023 i plan na 2024.