28.03.2024 (19辛卯日02丁卯月4722甲辰龙年) 中国Chiny.梁的三分钱 Lianga Trzy Feny. Subiektywny Serwis Informacyjny (9.2024)

28.03.2024 ( 02丁卯月4722甲辰龙年) 中国Chiny.梁的三分钱 Lianga Trzy Feny. Subiektywny Serwis Informacyjny (9.2024)

 

Jeszcze przed Chińskim Nowym Rokiem oddział中国铁建重工集团股份有限公司China Railway Construction Heavy Industry Group Co., Ltd. w长沙ChangSha (prowincja 湖南HuNan) przekazała dla użytkownika pierwszą w tym roku maszynę do drążenia tuneli TBM (ang. Tunel Boring Machine) nazwaną “瑞龙” RuiLong (Szczęśliwy Smok). Maszyna waży 4 350 ton, ma długość 135 metrów, a średnica tarczy drążącej to aż 15,2 metrów.

Zostanie ona wykorzystana do drążenia podmorskiego tunelu dla kolei dużych prędkości, która połączy portowe miasto 宁波NingBo z wyspą 舟山 ZhouShan (prowincja浙江 ZheJiang). Dlugosc tej linii to 16,18 km, z czego drążony tunel 11,2 km długości będzie w dnie morskim na głębokości 78 metrów od powierzchni.

Na podstawie: crchi.com/art/2024/2/26/art_2133_4760380.html

  weibo.com/2803301701/O2nRMBKJf?refer_flag=1001030103_

Ledwie 1-go stycznia pierwszy zaprojektowany, zbudowany i wyposażony w kraju wycieczkowiec wyruszył w swoją pierwszy komercyjny rejs, a już rozpoczęto prace przy budowie kolejnego o numerze projektowym H1509. Zakończenie budowy i wyposażenie przewidywane są na początku maja 2025, a pod koniec marca 2026 ma wypłynąć w próbne rejs. Przekazanie dla armatora planowane jest na koniec 2026. W stosunku do pierwszego wycieczkowca 爱达·魔都” AIDA – Magic City” (H1508) dokonano szeregu optymalizacji. H1509 jest większy i ma 142 000 t., długość całkowitą 341 metrów, szerokość 37,2 metra, liczba kabin 2144 i 12 pokładów z kabinami a łącznie 16. Dla porównania pierwszy wycieczkowiec ma 135,500 ton DWT, 323,6 m długości, 37 m szerokości i 2125 kabin również na 12 pokładach, w sumie 16. Jak ten pierwszy, budowany jest przez 上海外高桥造船有限公司ShangHai WaiGaoGiao Shipbuilding Co., Ltd., spółki zależnej中国船舶集团有限公司China Shipbuilding Group Corporation, ale cykl produkcji i budowy został skrócony o 8 miesięcy. Tylko Międzynarodowy Terminal Pasażerski w ShangHaju, w styczniu tego roku przyjął 13 statków wycieczkowych, z ponad 57 000 pasażerami. W lutym 20 statków wycieczkowych i łączną liczbą pasażerów ponad 78 000 osób.

Na podstawie: k.sina.com.cn/article_5787187353_158f1789902001nt8p.html;

baijiahao.baidu.com/s?id=1792191529020654733&wfr=spider&for=pc;

 

Chiny do 2050 planują stać się międzynarodowym hubem i potęgą lotniczą, jak poinformował 李小鹏Li Xiao Peng 交通部Minster Transportu i 中国民用航空局Administracja Lotnictwa Cywilnego Chin na konferencji prasowej. Zostanie to osiągnięte poprzez rozbudowywanie i tworzenie sieci światowej klasy przedsiębiorstw lotniczych i wzmocnienie połączeń międzykontynentalnych na trzech głównych lotniskach w北京 BeiJing, 上海Shanghaju i 广州GuangZhou. Jak oświadczono,

węzeł lotniczy jest głównym centrum nowoczesnego kompleksowego systemu transportowego, a budowa silnego transportowo kraju wymusza budowanie silnych międzynarodowych węzłów lotniczych. Ilość lotnisk w Chinach obsługujących powyżej 10 mln pasażerów rocznie wzrosła z 21 w 2012 r. do 39 przed epidemia 2020 r. Dwa największe z nich w BeiJing oraz ShangHaiu są wśród 10 największych lotnisk na świecie i rocznie obsługują ponad 100 mln pasażerów. Z tych lotnisk plus GuangZhou jest odpowiednio 133, 142 i 97 państw łącząc 270 miast. Trzy największe w kraju linie lotnicze, 中国国际航空公司Air China, 中国东方南方航空公司 China Eastern i 中国南方航空公司China Southern Airlines, należą do światowej czołówki przewoźników lotniczych, mają silną i ugruntowaną pozycję i plasują się wśród największych pod względem wielkości obsługiwanego ruchu pasażerskiego. Mają więc solidne podstawy do osiągnięcia założonych i ambitnych celów.

Na podstawie: baijiahao.baidu.com/s?id=1792113128211312597&wfr=spider&for=pc;

wap.chinanews.com/wap/detail/chs/zw/10171224.shtml; caac.gov.cn/INDEX/;

 

Jak przewiduje 中国光伏行业协会 Stowarzyszenia Przemysłu Fotowoltaicznego Chin, w 2024 moc energii produkowanej z paneli słonecznych wzrośnie o 31% rok do roku (r/r). Będzie to mniej niż w rekordowym 2023, kiedy wzrosła o 55% r/r, gdyż branża zmaga się z nadwyżką mocy tej odnawialnej energii i ograniczeniami w kraju i za granica. Chiny dysponują największą na świecie mocą odnawialnych źródeł energii, ale ich gwałtowna ekspansja odbiła się na krajowych systemach przesyłowych, niewystarczającej pojemności magazynowania jej, zmuszając niektóre elektrownie do ograniczenia produkcji. Branża producentów paneli słonecznych innych do nich komponentów, według prognoz stowarzyszenia, w tym roku dostarczy urządzeń które będą mogły dostarczyć 220 gigawatów (GW) nowej mocy energetycznej, czyli mniej więcej tyle samo co w ubiegłym roku. Dwa największe rynki chińskiego eksportu paneli i komponentów słonecznych to Europa i kraje azjatyckie.

Na podstawie: kesolar.com/headline/254799.html; sohu.com/a/760630205_255580

 

Chiny w tym roku planują 100 startów w celu wysłania ponad 300 statków kosmicznych czy satelit na orbitę. 70 startów będzie przeprowadzonych przez 中国航天科技集团有限公司China Aerospace Science and Technology Corporation (CASC), głównego wykonawcę programu kosmicznego kraju. Pozostałe będą to starty komercyjne. To nowy rekord krajowy i gwałtowny wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem. Stosunek rządowych do prywatnych startów rakiet pozostaje jednak taki sam, choć komercyjny sektora kosmiczny w kraju szybko się rozwija.

Według oświadczenia CASC główne misje w tym roku obejmą dwa loty załogowe i dwa loty towarowe do stacji kosmicznej 天宫TianGong, która znajduje się na niskiej orbicie okołoziemskiej.

CASC wystrzeli również satelitę komunikacyjnego鹊桥二号 QueQiao-2 oraz w maju misję 嫦娥六号 Chang’e-6, która ma dostarczyć próbki z odległej strony Księżyca i pomóc Chinom w realizacji ich księżycowego programu. Będzie to najciekawszy projekt w kalendarzu programu kosmicznego.

Ponieważ żaden kraj – nawet Stany Zjednoczone – nie wróciły z próbkami skał z odległej strony Księżyca, a lądowanie na tej odległej stronie jest znacznie trudniejsze niż na bliskiej. Inne misje w dziedzinie badan kosmosu obejmują wystrzelenie również wielu cywilnych satelitów, w tym satelita do monitorowania pola elektromagnetycznego卫星02Star 02 w ramach współpracy z Francja i Włochami oraz satelita odzyskiwany 实践十九号ShiJian-19. Zainagurowane zostanie również komercyjnie wykorzystywanie kosmodromu w 文昌发射场WenChang (prowincja海南 HaiNan)

W 2024 r. CASC przeprowadzi pierwsze loty dwóch nowych modeli rakiet, a mianowicie长征六号 Long March 6 i 长征十二号Long March 12, z myślą o przyszłych załogowych misjach na Księżyc.

W kosmosie wyraźnie dominują Chiny i Stany Zjednoczone, jak w gospodarce.

Na podstawie: baijiahao.baidu.com/s?id=1792045361600776539&wfr=spider&for=pc;

gov.sohu.com/a/760620464_99900743;

 

To nie Ferrari ani Lamborghini, ale najnowszy model firmy 比亚迪 BYD, który w tych dniach zaskoczył i przyciągnął uwagę konkurencji oraz miłośników motoryzacji. 仰望 U9, Yang Wang U9 to luksusowy, super samochód w pełni elektryczny, który z pewnością stanowi wyzwanie dla wspomnianych na początku marek. Nie tylko pod względem ceny (1,68 mln RMB, ok. 233,423 mln USD), ale także osiągami technicznymi, m.in.: prędkość maksymalna 309,19 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w 2,39 sekundy, moc silnika 960 kW, co daje 1300 koni mechanicznych. Do tego wiele najnowszych rozwiązań technologicznych, takich jak całkowicie aktywny system kontroli nadwozia Cloud Chariot-X, konstrukcja kokpitu z włókna węglowego oraz akumulator CTB drugiej generacji, a Platforma Easysquare zapewnia modelowi U9 wysoką moc, która przewyższa moc tradycyjnego silnika V12. Dla zapewnienia kierowcom bezpiecznej jazdy, wyposażony jest także w najnowszy system DiPilot firmy BYD, który integruje aktywne funkcje bezpieczeństwa, takie jak ostrzeganie przed kolizją z przodu i z tyłu, aktywne hamowanie, utrzymywanie pasa ruchu i ostrzeganie przed zjechaniem z pasa ruchu. Dostępny na rynku chińskim od połowy bieżącego roku.

Na podstawie: zhuanlan.zhihu.com/p/683975272; baijiahao.baidu.com/s?id=1791968218312214879&wfr=spider&for=pc;

news.yiche.com/hao/wenzhang/88908620/;

 

 

W pierwszych dniach lutego uroczyście oddana została do użytku piąta stacja badawcza na Antarktydzie. Pierwsza stacja 长城站ChangZhen została zbudowana w 1985 r. Druga – 中山站ZhongShan w 1989, trzecia – 昆仑站KunLun w 2009 roku i stację 泰山站TaiShan w 2014 roku. Najnowsza stacja 秦岭站QinLing ma powierzchnie 5 244 m2 i zapewnia warunki do życia i pracy 80 misji badawczych w lecie i 30 w zimie. Może wytrzymać bardzo niskie temperatury do minus 60 stopni Celsjusza. Odporna jest również na korozje.

Na podstawie: shobserver.com/staticsg/res/html/web/newsDetail.html?id=714813&sid=11

 

Na marginesie – Opinie

Cenzura polityczna na Zachodzie jest dokładnie taka sama jak w Chinach za czasów 毛泽东Mao Ze Donga”.

Dorastałem w warunkach silnej cenzury politycznej. Zdaję sobie sprawę, że dziś na Zachodzie robi się dokładnie to samo” – powiedział 艾未未 Ai Wei Wei, 66-letni chiński artysta, mieszkając na Zachodzie od 2015 roku, w programie Sky TV “Sunday Morning With Trevor Phillips”.

Na podstawie: news.sky.com/story/exiled-chinese-artist-ai-weiwei-censorship-in-the-west-is-exactly-the-same-as-maos-china-13063751