05.06.2024《 29庚子日4己巳月4722甲辰龙年》中国 Chiny. 梁的三分钱Lianga trzy feny. Wybrane z konferencji rzecznika 外交部Ministerstwa Sprawa Zagranicznych (27-31.05.2024, Cz.3 z 3.)
第十六(16). Reuters: Rosyjski minister spraw zagranicznych Siergiej Ławrow stwierdził, że Chiny mogłyby zorganizować międzynarodową konferencję pokojową z udziałem zarówno Rosji, jak i Ukrainy. Czy Chiny byłyby skłonne zorganizować takie spotkanie? Jeśli tak, to kiedy i kto zostanie na nie zaproszony?
Odp. Rzecz.: „Cztery zasady” przedstawione przez prezydenta习近平 Xi Jin Pinga są podstawowymi wytycznymi dla Chin w zakresie promowania politycznego rozwiązania kryzysu ukraińskiego. Zachęcamy i wspieramy wszelkie wysiłki sprzyjające pokojowemu rozwiązaniu kryzysu oraz wspieramy terminowe zwołanie międzynarodowej konferencji pokojowej zatwierdzonej przez stronę rosyjską i ukraińską, z równym udziałem wszystkich stron i uczciwą dyskusją na temat wszystkich opcji pokojowych. Jesteśmy gotowi nadal komunikować się ze społecznością międzynarodową w sprawie promowania politycznego rozwiązania kryzysu.
第十七 (17). AFP: Jeśli chodzi o konflikt palestyńsko-izraelski, Prezydent 习近平Xi Jin Ping zaproponował, że Chiny popierają zwołanie większej, bardziej autorytatywnej i skuteczniejszej międzynarodowej konferencji pokojowej. Gdzie i na jakich warunkach Chiny chciałyby zorganizować tę konferencję pokojową?
Odp. Rzecz.: W swoim przemówieniu na Chińsko-Arabskim Forum Współpracy Prezydent Xi Jin Ping przedstawił stanowisko Chin w sprawie konfliktu palestyńsko-izraelskiego, podkreślając, że wojna nie może trwać w nieskończoność, sprawiedliwość nie może być trwale nieobecna, a „rozwiązanie dwupaństwowe” nie może być arbitralnie zachwiane. Chiny popierają pełne członkostwo Palestyny w Organizacji Narodów Zjednoczonych oraz zwołanie większej, bardziej autorytatywnej i skuteczniejszej międzynarodowej konferencji pokojowej. Jest to najbardziej autorytatywne stanowisko Chin. Jeśli chodzi o międzynarodową konferencję pokojową, nie mam obecnie żadnych dalszych informacji do przekazania.
第十八 (18). Shenzhen TV: Czwarta Międzynarodowa Konferencja w sprawie Małych Rozwijających się Państw Wyspiarskich (SIDS) odbyła się niedawno na Antigui i Barbudzie, a chińska delegacja wzięła w niej udział. Jak Chiny oceniają tę konferencję?
Odp. Rzecz.: Międzynarodowa Konferencja w sprawie Małych Rozwijających się Państw Wyspiarskich (ICSSD) jest najważniejszą międzynarodową konferencją promującą rozwój małych rozwijających się państw wyspiarskich w ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych i odbywa się raz na 10 lat.
马朝旭Ma Zhao Xu, przedstawiciel chińskiego rządu i wiceminister spraw zagranicznych, przedstawił na konferencji cztery propozycje: po pierwsze, przestrzeganie multilateralizmu i wspieranie małych państw wyspiarskich w uczestniczeniu w globalnym zarządzaniu na równych zasadach; po drugie, przestrzeganie rozwoju jako priorytetu i wspieranie małych państw wyspiarskich we wdrażaniu Agendy ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030; po trzecie, przestrzeganie solidarności i współpracy oraz wspieranie małych państw wyspiarskich w radzeniu sobie ze zmianami klimatu; i po czwarte, przestrzeganie innowacji i wspieranie małych państw wyspiarskich w celu zwiększenia ich zdolności do niezależnego rozwoju. Chiny zawsze uważały małe państwa wyspiarskie za ważnych partnerów rozwojowych, aktywnie zapewniały im pomoc i utworzyły szereg platform współpracy w ramach inicjatywy 一带一路 „Pasa i Drogi” oraz 全球发展倡议Globalnej Inicjatywy Rozwoju (zaproponowana przez Prezydenta Xi w ONZ w 2021).
第十九 (19). Oriental TV: Sąd w 香港XiangGang (HongKong) wydał wyrok w sprawie osób posądzonych o „spisek w celu obalenia władzy państwowej”. Jaki jest komentarz Chin na ten temat?
Odp. Rzecz.: XiangGang jest społeczeństwem rządzonym przez rządy prawa, a podstawową zasadą jest to, że prawa muszą być przestrzegane, a naruszenia muszą być rozsadzone i ukarane. Nikt nie może angażować się w nielegalne działania pod sztandarem „demokracji” i próbować uniknąć sprawiedliwości. Rząd centralny zdecydowanie wspiera organy ścigania i sądowe XiangGang w wykonywaniu ich obowiązków, odpowiedzialności zgodnie z prawem oraz karaniu za wszelkiego rodzaju czyny zagrażające bezpieczeństwu narodowemu. Zdecydowanie sprzeciwia się ingerencji innych krajów w wewnętrzne sprawy Chin, dyskredytując i podważając praworządność w XiangGang.
第二十(20). Reuters: Komisja Europejska odłoży decyzję o nałożeniu ceł na samochody elektryczne importowane z Chin do czasu po wyborach do Parlamentu Europejskiego, które odbędą się 9 czerwca. Jaka jest odpowiedź Ministerstwa Spraw Zagranicznych na tą decyzję?
Odp. Rzecz.: Chiny wielokrotnie przedstawiały swoje stanowisko w sprawie wszczęcia przez UE dochodzenia przeciwko niby subsydiowaniu produkcji chińskich samochodów elektrycznych. Istotą tego dochodzenia jest protekcjonizm handlowy. Strona europejska w dochodzeniu stosuje wiele nieuzasadnionych, niezgodnych z przepisami praktyk, a zarzut tak zwanego chińskiego „subsydiowania” nie jest w ogóle możliwy do utrzymania.
Chiny wzywają stronę europejską do jak najszybszego zakończenia dochodzenia, aby uniknąć zaszkodzenia chińsko-unijnej współpracy gospodarczej i handlowej oraz stabilności łańcucha dostaw przemysłowych. Jeśli strona europejska będzie upierać się przy swoim, Chiny nigdy nie będą siedzieć z założonymi rękami i podejmą wszelkie niezbędne środki, aby zdecydowanie chronić swoje uzasadnione prawa oraz interesy.
第二十一(21). CCTV: Kilka dni temu filipińskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych wydało oświadczenie, w którym stwierdza, że wspiera opinię Międzynarodowy Trybunał Prawa Morza dotyczącą Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza w której częściowo powołuje się na orzeczenie arbitrażowe w sprawie Morza Południowochińskiego. Jaki jest komentarz Chin w tej sprawie?
Odp. Rzecz.: Stanowisko Chin w sprawie arbitrażu na Morzu Południowochińskim jest jasne. Trybunał arbitrażowy w sprawie Morza Południowochińskiego przekroczył swoją jurysdykcję, wypaczył prawo, wydał nielegalne i nieważne orzeczenie. Jest ono nielegalne i nieważne. Nie stanowi w ogóle prawa międzynarodowego, ale raczej ma wpływ na międzynarodowe rządy prawa. Chiny nie akceptują ani nie uczestniczyły w arbitrażu, ani nie uznają tak zwanego orzeczenia ani żadnych roszczeń, ani działań opartych na tym orzeczeniu. Jest to działanie dokładnie uzasadnione i sprawiedliwe, mające na celu utrzymanie integralności i autorytetu Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza oraz międzynarodowych rządów prawa. Stanowisko Chin jest rozumiane i wspierane przez społeczność międzynarodową. Osoby posiadające wiedzę międzynarodową wielokrotnie skrytykowały i zakwestionowały to orzeczenie arbitrażowe.
Opinia wydana przez Międzynarodowy Trybunał Prawa Morza koncentruje się na reagowaniu na zmiany klimatu i ochronie środowiska morskiego i nie dotyczy sporów terytorialnych czy morskich ani ważności orzeczenia arbitrażowego w sprawie Morza Południowochińskiego. Opinia Trybunału leży w ogólnym interesie społeczności międzynarodowej i nie powinna być nadużywana przez niektóre kraje jako narzędzie do realizacji ich własnych egoistycznych interesów. Wierzę, że ani Trybunał, ani żaden inny kraj nie chciałby zobaczyć takiego nielegalnego i nieważnego orzeczenia, które sprawiłoby, że opinia odbiegałaby od jej pierwotnego zamiaru. Wszelkie spekulacje, które próbują zmylić opinię publiczną, będą daremne i nie ukryją nielegalnego, nieważnego charakteru orzeczenia, ani nie powstrzymają zdecydowanej determinacji Chin w obronie suwerenności terytorialnej oraz praw i interesów morskich.
Wybrał i przygotował: 梁安基Liang Z. Andrzej
Na podstawie {źródło}: fmprc.gov.cn
中国Chiny上海ShangHai