11.07.2024 (06丙子日06 辛未月4722甲辰龙年) 中国Chiny.梁的三分钱 Lianga Trzy Feny. Subiektywny Serwis Informacyjny (16.2024)(1)

11.07.2024 (06丙子日 06 辛未月4722甲辰龙年) 中国Chiny.梁的三分钱 Lianga Trzy Feny. Subiektywny Serwis Informacyjny (16.2024)

 

* Pełnym sukcesem zakończyła się historyczna misja sondy 嫦娥六号 (Chang’E-6) na ciemną stronę Księżyca. Celem jej było przywiezienie na Ziemię pobranych tam próbek gruntu. Chang’E-6 dołączy tym samym do swojej poprzedniczki, sondy Chang’E-5, która w 2020 roku sprowadziła na Ziemię pierwsze próbki księżycowego gruntu od czasów programu Apollo w latach 70. ubiegłego wieku. Na pokładzie misji Chang’E-6 znajdowały się cztery urządzenia opracowane w ramach współpracy międzynarodowej. Były to instrumenty naukowe z Francji, Włoch i Europejskiej Agencji Kosmicznej, a także z Pakistanu.

Chiny przeprowadziły swoją pierwszą załogową misję kosmiczną w 2003 roku, stając się trzecim krajem, po ZSRR/Rosji i USA, który samodzielnie wysłał człowieka w przestrzeń kosmiczną. Od listopada 2022 roku mają własną, trzymodułową stację kosmiczną, która będzie rozbudowywana do sześciu modułów. Do 2030 roku Chiny planują wysłać na Księżyc pierwszego swojego obywatela. Również w tym czasie zamierzają sprowadzić próbki gruntu z Marsa (już pracuje tam chińska sonda). W okresie 2026-2035 razem z Rosją planują zbudowanie stacji badawczej na Księżycu, która od 2036 roku będzie mogła gościć regularnie załogi. To tylko niektóre z coraz bardziej ambitnych celów chińskiego programu kosmicznego.

Na podstawie: baijiahao.baidu.com;

app.people.cn

 

Rozpoczęto budowę nowej inwestycji Elona Muska w Chinach. To 上海特斯拉储能超级工厂 (ShangHai Tesla Energy Storage Megapack Factory), która powstanie w pobliżu funkcjonującej już od końca 2019 roku fabryki samochodów Tesli w 上海临港新片区 (ShangHai LinGang New Area). Ta nowa inwestycja rozpocznie produkcję w pierwszej połowie 2025 roku. Fabryka Megapack będzie produkować duże komercyjne akumulatory do magazynowania energii, oparte na zintegrowanym systemie i modułowej konstrukcji. Przeznaczone będą dla operatorów sieci, przedsiębiorstw użyteczności publicznej, fabryk, biurowców oraz do przechowywania i dystrybucji energii odnawialnej. Energia zmagazynowana w jednym Megapacku ma wystarczyć do zaspokojenia zapotrzebowania na energię elektryczną 3600 domów przez jedną godzinę, a ponad 200 Megapacków może utworzyć małą elektrownię, która może przechowywać milion kWh energii elektrycznej i dostarczać ją, np. do miasta San Francisco przez sześć godzin. Gotowe rdzenie elektryczne, Tesla będzie kupować od chińskiego dostawcy – 宁德时代新能源科技股份有限公司 (NingDe ShiDai New Energy Technology Co., Ltd., znana bardziej na świecie jako CATL – Contemporary Amperex Technology, globalny lider w dziedzinie rozwoju i produkcji baterii).

Zgodnie z planem, nowa fabryka będzie w stanie produkować 10 000 zestawów systemów magazynowania energii rocznie, co stanowi 2,5-krotność sprzedaży tych systemów Tesli w ubiegłym roku i będą one przeznaczone głównie na eksport, ale również na rynek chiński.

Wielkość tej inwestycji ocenia się na 200 mln USD, czyli około 801,08 mln PLN.

Na podstawie: latepost.com;

baijiahao.baidu.com;

 

* Pomyślnie zakończono testowe loty pierwszego, samodzielnie opracowanego, cywilnego sterowca załogowego AS700. Pierwsze egzemplarze do użytku komercyjnego zostaną dostarczone do końca roku. Sterowiec jest wynikiem prac 中国航空工业集团公司 (China Aviation Industry Corporation). Wykazuje się on dobrą manewrowością, ma zdolność do pionowego startu i lądowania na wąskim polu oraz jest bardziej mobilny niż inne tego typy sterowce. W zeszłym roku AS700 uzyskała certyfikat przewoźnika lotniczego i wykonywania usług lotniczych (AOC/AWC). Od tego czasu firma otrzymała zamówienia na 18 sterowców. AS700 może pomieścić maksymalnie 10 osób, w tym pilota. Jego maksymalna masa startowa wynosi 4 150 kg, maksymalny zasięg 700 km, a maks. czas lotu to 10 godzin.

Klienci są głównie związani z sektorem turystyki, choć trwają prace modyfikacyjne celem rozszerzenia możliwości zastosowań ich w ratownictwie, usługach publicznych i innych dziedzinach. To kolejny element w rozwoju awiacji, po latających taksówkach i autach, dornach czy lekkich samolotach, który będzie się szybko rozwijał dzięki otwarciu niskich przestrzeni powietrznych dla takich lotów.

Na podstawie: 163.com; hb.ifeng.com;

 

 

W chińskich mediach społecznościowych duże zainteresowanie wywołuje filmik z rozpoczęcia masowej produkcji biometrycznych robotów humanoidalnych, w których wykorzystana jest technologia sztucznej inteligencji. Od stycznia do października 2023 r. dochód operacyjny chińskiego przemysłu robotów przekroczył 130 mld RMB (人民币RenMinBi) /¥(Yuan); ok.71,57 mld PLN, co oznacza wzrost o 9,3% rok do roku (r/r). W Chinach obecnie funkcjonuje ponad 100 przedsiębiorstw w łańcuchu przemysłu robotów humanoidalnych. Oczekuje się, że rynek tego typu robotów w Chinach będzie wart 10,471 mld RMB (人民币RenMinBi) /¥(Yuan); ok.5,765 mld PLN w 2026 roku i osiągnie wartość 119,246 mld RMB (人民币RenMinBi) /¥(Yuan); ok.65,656 mld PLN do 2030.

Dziedzina robotów biometrycznych humanoidalnych w ostatnim czasie poczyniła znaczne postępy, a już kilka firm ogłosiło, że ich produkty weszły do masowej produkcji. Roboty te zostały zaprojektowane tak, aby lepiej służyć ludziom i będą szeroko stosowane w różnych dziedzinach, takich jak usługi domowe, opieka zdrowotna, edukacja i rozrywka oraz bezpieczeństwo publiczne.

Na podstawie: baijiahao.baidu.com; news.10jqka.com.cn;

k.sina.com.cn;

 

梁安基 Liang Z. Andrzej. 中国China, 上海ShangHai.