Presja deflacyjna utrzymuje się: Dane 国家统计局Państwowego Biura Statystycznego dotyczące poziomu cen pookazują, że presja deflacyjna nadal wsi nad chińską gospodarką. W zeszłym roku wskaźnik cen konsumpcyjnych (inflacji -CPI) wzrósł tylko o 0,2%, znacznie poniżej rządowego założenia wynoszącego około 3%. W grudniu spadające ceny żywności spowodowały, że CPI rósł w wolniejszym tempie – tylko zwiększył się o 0,1% rok do roku, a ceny żywności spadły o 0,5%. Tymczasem wskaźnik cen producenta (PPI), który mierzy ceny towarów w obiegu między producentami a odbiorcami, spadł o 2,3% rok do roku w grudniu. Choć spadek zmniejszył się o 0,2 punktu procentowego w porównaniu z listopadem i oznaczał drugi z rzędu miesiąc poprawy to jednak wciąż jest w ujemnej strefie. Na podstawie: baijiahao.baidu.com;
Wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych (NEV): W 2024 roku krajowa sprzedaż samochodów elektrycznych (NEV) wzrosła o 41% rok do roku do 10,89 mln sztuk roku. Stanowiły one już 47,6% sprzedanych, co oznacza wzrost o 12 punktów procentowych w porównaniu z rokiem 2023 – jak wskazują dane 中国乘用车协会 (China Passenger Car Association). Ogólnie rzecz biorąc, w ubiegłym roku sprzedano w Chinach 22,89 mln sztuk wszystkich samochodów osobowych, co jest wzrostem o 5,5% rok do roku pomimo spowolnienia rynku w pierwszej połowie roku. Odbicie w drugiej połowie roku było spowodowane zwiększeniem polityki dopłat do wymiany starych na nowe auta oraz lokalnymi zachętami fiskalnymi rządów lokalnych. Konsumenci, którzy złomowali starsze pojazdy i kupili nowe samochody na energię elektryczną lub tradycyjne paliwo, otrzymali dotacje w wysokości do 20 000 RMB (1RMB=ok.0.57PLN). Na podstawie: finance.sina.com.cn; gelonghui.com;
Podtrzymanie kursu RMB: 中国人民银行Ludowy Bank Chin (centralny) wyemitował w 香港XiangGang (HongKong) bony bankowe o wartości 60 miliardów RMB (1RMB=ok.0.57 PLN). Emisja ta była największa od 2018 roku, gdy bank centralny zaczął używać tego instrumentu w tej metropolii dla stabilizacji kursu RMB. Weksle banku centralnego są formą krótkoterminowego długu, którego bank ten używa do wycofywania płynności, w tym przypadku z największego rynku transakcji RMB poza granicami kraju. Od czasu ponownego wyboru Donalda Trumpa w listopadzie 2024, generalnie RMB osłabił się w stosunku do dolara. Na podstawie: jingji.cctv.com; mp.weixin.qq.com;
Statystyki podróży świątecznych: Przewiduje się, że podróżni w Chinach odbędą 9 miliardów podróży krajowych z okazji Nowego Roku. Liczony okres transportowy od 14 stycznia i potrwa do 22 lutego. Spodziewane jest, że wolumen pasażerów kolei i samolotów, a także w ruchu drogowym, ustanowią nowe rekordy. W zeszłym roku suma tych podroży w zbliżonym okresie wyniosła 8,4 miliarda. Podczas gdy zdecydowana większość osób będzie świętować Chiński Nowy Rok w domu, z rodzinami, coraz więcej osób podróżuje za granicę, a Japonia, Korea Południowa i Azja Południowo-Wschodnia są najpopularniejszymi kierunkami. Na podstawie: 163.com
微信WeChat nie jest już na zakazanej liście: Aplikacja WeChat firmy 腾讯控股有限公司Tencent Holdings Ltd. została usunięta z listy dostarczania podrabianych towarów sporządzonej przez Departament Handlu USA. Ta niezwykle popularna aplikacja została wpisana na tą listę w 2022 r. Inne chińskie platformy e-handlu, w tym 淘宝TaoBao – (阿里巴巴集团控股有限公司Alibaba Group Holding Ltd.) i拼多多PinDuoDuo – 拼多多控股股份有限公司 (PDD Holdings Inc.), a także usługa przechowywania danych w chmurze 百度网盘BaiDu WangPan – 百度集团股份有限公司 (BaiDu Group Inc.), pozostały na liście. Na podstawie: baijiahao.baidu.com; news.qq.com;
Ogromna fuzja stoczni: 国务院国有资产监督管理委员会 (State-owned Assets Supervision and Administration Commission of the State Council) dał zielone światło fuzji dwóch spółek, 中国船舶重工有限公司China State Shipbuilding Corp. Ltd., oraz 中国船舶工业股份有限公司China Shipbuilding Industry Corporation Limited notowanych na giełdzie. Doprowadzi to do powstania największej na świecie producenta statków. Powstały w ten sposób nowy podmiot gospodarczy będzie miał aktywa o wartości ponad 376 miliardów RMB (1RMB =ok.0.57 PLN). Będzie posiadał jedną trzecią światowego rynku zamówień na statki cywilne. Wszystkie nowe zamówienia dotyczą modeli średniej i wysokiej klasy, a te o ponad 2,74 mld USD (1USD= ok.4.13 PLN) z tych podpisanych zamówień zostanie rozliczonych w RMB. Dla przykładu tylko trzy stocznie z 上海ShangHaiu dostarczyły 69 statków i otrzymały nowe zamówienia na budowę 128 jednostek w 2024 r., co oznacza wzrost rok do roku o odpowiednio 19% i 70%. Chiny są niewątpliwym globalnym liderem również i w przemyśle stoczniowym. Na podstawie: xinhuanet.com; baijiahao.baidu.com; jfdaily.com
上海ShangHai, 中国Chiny