Subiektywny Serwis Informacyjny (21).
一(1)。Nie ma życia bez wyjazdu do深圳ShenZhen. Potwierdzają to najnowsze dane 香港入境处大楼Departamentu Imigracji XiangGang/Hongkongu. W ciągu tylko dwóch letnich miesięcy (lipiec-sierpień) do specjalnej strefy ekonomicznej ShenZhen, sąsiadującej ze specjalnym regionem administracyjnym 香港XiangGang, wyjechało ponad 9 milionów mieszkańców tego regionu. A ludność jego to 7,333 mln osób. Przyczyna tego zjawiska tkwi nie tylko w tym, że ruch między miastami odbywa się na podstawie dowodów ID a granica nie stanowi żadnego problemu i jest otwarta (przyp. AZL – nie dla cudzoziemców, wciąż dla nich istnieje z ta była kolonią brytyjską i ma obowiązywać do 2047). Przede wszystkim zaś w dużych różnicach cenowych produktów czy usług. Tak więc mieszkańcy XiangGang głównie robią w ShenZhen zakupy (od żywnościowych, spożywczych, luksusowych po konsumpcyjne, tańsze o połowę paliwo i inne) oraz korzystają z usług (np. konserwacji i napraw samochodów, dentystycznych, innych medycznych itp.). W weekend galerie handlowe, restauracje w ShenZhen są przepełnione mieszkańcami z sąsiadującego miasta. Od wielu lat takie sobotnie-niedzielne wypady stały się tradycją. Są po prostu tanie i blisko. Można połączyć przyjemne z pożytecznym, a ceny są średnio o 1/3 czy nawet 100% mniejsze niż w XiangGang. Dotyczy to również mieszkań, które chętnie są kupowane przez osoby z tego regionu.
{1 https://www.shobserver.com/staticsg/res/html/web/newsDetail.html?id=648597
&sid=11}
二(2)。Organizacje trzymają się mocno. To chodzi o organizacje charytatywne. Do tej pory w całym kraju zarejestrowano i uznano ponad 13 000 organizacji charytatywnych, założono 1 433 fundusze na ten cel, a łączna kwota rocznych darowizn w całym kraju przekroczyła 200 mld RMB (ok.115,081 mld PLN). Rocznie wydają ok.50 mld RMB (ok.28,680 mld PLN) na walkę z ubóstwem. Według民政部 Ministerstwa Spraw Cywilnych, wciągu ostatnich pięciu lat przedsięwzięcia charytatywne poczyniły ogromne postępy i odgrywają coraz większą rolę w łagodzeniu ubóstwa, pomocy osobom starszym i sierotom, nauce, edukacji, kulturze i zdrowiu, ochronie środowiska czy pomocy w nagłych wypadkach.
{1 https://www.chinanews.com.cn/gn/2023/09-05/10072234.shtml}
Na upalne lato – kino. 20,619 mld RMB (ok.11,824 mld PLN) – to wpływy ze sprzedaży biletów do kin w okresie letnim (od początku czerwca do końca sierpnia). Odwiedziło je 505 mln widzów. To po raz pierwszy w historii tutejszego kina, kiedy w sezonie letnim sprzedaż biletów przekroczyła sumę 20 mld RMB – jak informuje国家电影局 Państwowe Biuro Filmowe. Ale w tym wyniku maja udział również filmy zagraniczne, lecz tylko 2,562 mld RMB (ok.1,469 mld PLN) czyli miały 12,42% udziału w tym „torcie”. Zdecydowanie dominują na rynku produkcje krajowe (87,58%). Do tego jest jeszcze inny wynik historyczny. 61% kupujących bilety w okresie letnim to kobiety. Po raz pierwszy wyprzedziły mężczyzn.
{1 http://caijing.chinadaily.com.cn/a/202309/05/WS64f65fc6a310936092f20418.html
2https://www.bbtnews.com.cn/2023/0901/487472.shtml}
四(4)。Dwie niespodzianki tygodnia.
Pierwsza – bez dumnych zapowiedzi czy fanfar na rynku zadebiutował nowy smartfon firmy华为 HuaWei, Mate 60 Pro. Prezentuje niezwykle bogatą konfigurację, czym zmusi konkurencje (łącznie z iPhonem) do poważnego myślenia. Jest wiec w tym telefonie znakomity wyświetlacz OLED z technologią LTPO, przekątną 6,82 cala, rozdzielczością 2720 x 1260 pikseli, 10-bitowymi kolorami oraz częstotliwością odświeżania obrazu 120 Hz. Ekran ma trzy otwory, które mieszczą każdy osobno: 13-megapikselowy aparat do selfie, czujniki zaawansowanego układu rozpoznawania twarzy, pracujące w 3D. Z tylu ma trzy aparaty (zawsze były silną stroną smartfonów HuaWei): główny 50 megapikseli z optyczną stabilizacją obrazu (oso); obok aparat szerokokątny 12 Mpx oraz trzeci aparat, z teleobiektywem 48 Mpx i także oso. Ma oczywiście własny system operacyjny 鸿蒙HongMeng/Harmony OS 4.0, baterie o pojemności 5000 mAh (88W) i bezprzewodowo (50W). Również ma zainstalowany czytnik linii papilarnych, głośniki stereo i miejsce na kartę pamięci NM, a do tego- jako pierwszy w świecie smartfon – obsługuje dwukierunkową łączność satelitarną, głosową i tekstową. Pamięć RAM 12 GB a wbudowana w trzech opcjach: 256 GB, 512 GB oraz 1 TB. Odpowiednio w cenach: 6,599 RMB (ok.3,788 PLN), 6,999 RMB (ok.4 016 PLN) i 7599 RMB (ok.4,360 PLN). Mate 60 pro może już pracować w systemie łączności 5G. Nie ma dokładnych informacji o tym jaki procesor zastosowano w tym modelu telefonu. Niektóre źródła podają, że to procesor HuaWei Kirin 9000s, w litografii 5 nm (inni twierdza, że 7 nm) wyprodukowany w kraju. Tak czy inaczej oznacza to, że przełamane zostały amerykańskie sankcje, które od trzech lat ograniczają możliwości importu czy produkcji tutaj układów scalonych najnowszych generacji. Już sam fakt, że HuaWei po prawie czterech latach był w stanie w ogóle wprowadzić na rynek najnowocześniejszy smartfon, może oznaczać, że kraj w końcu zaczyna wygrywać w trwającej wojnie technologicznej między Chinami a Stanami Zjednoczonymi. Warto dodać, że kolejki po telefon HuaWewi Mate 60 Pro ustawiały się na długo przed otwarciem sklepów (nawet dzień przed). Sytuacje niespotykane od ponad10 lat (sprzedaży pierwszych modeli iPhone). Zainteresowanie przeszło najśmielsze oczekiwanie. Musiano ograniczyć sprzedaż do jednego telefonu na jedną osobę oraz przyjmować zapisy (przedpłata 1,000 RMB; ok.575 PLN), a na realizacje trzeba oczekiwać tydzień do dwóch. Przez ostatnie cztery lat HuaWei miał niewątpliwe ciężki czas, ale może jak w tym powiedzeniu: „Co cię nie zabije, to wzmocni”.
{1 https://www.thepaper.cn/newsDetail_forward_24482984
2 https://news.sina.com.cn/shangxunfushen/2023-09-05/detail-imzkrmfe3363613.shtml
3 https://tech.ifeng.com/c/8SpFcdC6Hn3}
Druga. W tym przypadku również pojawiło się ogromne zainteresowanie, szczególnie młodych ludzi. To nowy typ kawy latte z zawartością alkoholu. To efekt współpracy największej krajowej sieci kawiarni 瑞幸咖啡 RuiXing Coffee (Luckin Coffe) z jednym z największych producentów alkoholu 中国贵州茅台酒厂集团有限责任公司China KweiChow Moutai Group Co., Ltd. Kubek tej kawy ta zawiera od 0,2% do 0,3% 530 jednej z najpopularniejszych wódek tej korporacji 飞天贵州茅台FeiTian KweiChow MouTai. Sieć kawiarni oferuje wraz z kawą również torebki, naklejki i papierowe pokrywy kubków w kolorach marek oby firm. KweiChou MauTai nie pierwszy raz szuka dywersyfikacji swoich produktów i dojścia do segmentu młodych konsumentów. W ubiegłym roku przy współpracy z największym producentem mleczarskim w kraju (内蒙古蒙牛乳业集团股份有限公司Inner Mongolia MengNiu Dairy Industry Group Co., Ltd.) wprowadziło na rynek lody z ich alkoholem. Wszystkie badania marketingowe wskazują bowiem, że struktura konsumpcji alkoholu w kraju szybko się zmienia. Młodzi ludzie preferują teraz wino (z winogron czy z ryżu), koktajle, whisky, piwo. Tylko 11,2% badanych w tej grupie wiekowej woli alkohole wysokoprocentowe powyżej 30%. A na rynku wciąż przeważają te między 50 i 560, których sprzedaż spada. Nic wiec dziwnego, że tutejszy gigant alkoholowy poszukuje możliwości rozszerzenia marketingu i sposobów dotarcia do młodych konsumentów. Debiut dla obu firm okazał się bardzo obiecujący. W pierwszy dzień sprzedano 5,42 mln kubeczków tej kawy latte za ponad 100 mln RMB (ok.57,260 PLN). Kubeczek jej kosztuje 19,00 RMB (ok.10,88 PLN).
{1 https://www.jfdaily.com/staticsg/res/html/web/newsDetail.html?id=650837&sid=300
2 https://www.yicai.com/news/101851527.html
3 https://baijiahao.baidu.com/s?id=1776071068443167883&wfr=spider&for=pc}
梁安基Andrzej Zawadzki-Liang
上海ShangHai, 中国Chiny