第六(6). Wezwania Chin w wywiadzie prezydenta Korei Południowej Yoon Seok-yuet do podjęcia większych wysiłków w celu denuklearyzacji Korei Północnej i większego wpływu, nacisków na władze tego państwa, aby to osiągnąć (Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna).
Odp. Należy zwrócić uwagę na kilka kwestii. Po pierwsze, Chiny i Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna (KRLD) są sąsiadami utrzymującymi tradycyjne stosunki przyjaźni i współpracy. Jednocześnie KRLD jest pełnoprawnym członkiem Organizacji Narodów Zjednoczonych oraz suwerennym i niepodległym państwem. Dobre stosunki między Chinami a Koreą Północną i wpływ Chin na nią to dwie różne koncepcje, których nie należy mylić. Po drugie, obecna sytuacja na półwyspie nie leży w interesie żadnej ze stron ani nie jest tym, co Chiny chciałyby widzieć. Proces rozwiązywania kwestii denuklearyzacji półwyspu rozpoczął się w 2018 r., utknął jednak w martwym punkcie, ponieważ strona amerykańska nie zareagowała właściwie na kroki podejmowane w tym zakresie przez KRLD, nie zwracała uwagi na uzasadnione obawy Korei Północnej. Strona amerykańska powinna wziąć na siebie odpowiedzialność, zaprzestać stosowania sankcji i odstraszania wojskowego oraz podjąć praktyczne działania w celu wznowienia konstruktywnego dialogu. Po trzecie, Chiny zawsze wdrażały odpowiednie rezolucje Rady Bezpieczeństwa w sprawie denuklearyzacji półwyspu, a nawet wykraczają poza sankcje i kładą nacisk na rozmowy. Opowiadają się za kompleksowym i zrównoważonym wdrażaniem odpowiednich rezolucji oraz sprzeciwiają się selektywnemu naciskowi tylko na sankcje ze szkodą dla dialogu. Po czwarte, Chiny zawsze były zaangażowane w utrzymanie pokoju i stabilności na półwyspie oraz promowanie rozmów w tej sprawie celem osiągnięcia trwałego pokoju na półwyspie w jak najszybszym terminie.
第七(7). Postępów w przygotowaniu do październikowego trzeciego Szczytu Współpracy „一带一路 Pasa i Drogi” z okazji 10-lecia tej inicjatywy Prezydenta 习近平Xi Jin Ping.
Odp. To forum będzie ważnym wydarzeniem dla wszystkich stron w celu omówienia wysokiej jakości współpracy w budowaniu „Pasa i Drogi”. Jak dotychczas swój udział potwierdzili przedstawiciele z ponad 90 krajów. Należą do nich przywódcy, ministrowie i inni wysokiej rangą przedstawiciele krajów partnerskich “Pasa i Szlaku”, a także liderzy biznesu, finansów, którzy aktywnie wspierają i uczestniczą we współpracy w ramach tej inicjatywy. Swój udział potwierdziło również wielu szefów i przedstawicieli organizacji międzynarodowych.
第八(8). Rezolucji sesji Rady Ministrów Spraw Zagranicznych Ligi Państw Arabskich, w której potwierdzono poparcie krajów arabskich dla zasady jednych Chin, inicjatywy „一带一路 Pasa i Drogi”, chęci dalszego zacieśniania współpracy z Chinami oraz zauważa wysiłki dyplomatyczne Chin na rzecz promowania pokoju i bezpieczeństwa w regionie.
Odp. To już kolejny raz z rzędu, kiedy Liga Arabska przyjmuje rezolucję o przyjaźni z Chinami. Docenia ona wysiłki dyplomatyczne Chin na rzecz wspierania sprawy arabskiej, pokojowego rozwiązywania kryzysów regionalnych oraz promowania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa. Jest dowodem na wysoką ocenę ostatniego porozumienia o pojednaniu i wznowienie stosunków dyplomatycznych między Arabią Saudyjską a Iranem zawartego z inicjatywy prezydenta 习近平Xi Jin Ping. Stosunki chińsko-arabskie są tradycyjnie przyjazne. Obie strony zdecydowanie wspierają się nawzajem w kwestiach związanych z ich podstawowymi interesami i osiągnęły pozytywne wyniki we wspólnym budowaniu „Pasa i Drogi”. Obie strony są zaangażowane w promowanie pokoju i stabilności oraz przestrzeganie międzynarodowej sprawiedliwości, są wzajemnie zaufanymi partnerami strategicznymi. Chiny są gotowe kontynuować i wzmacniać współpracę, solidarność ze stroną arabską, stojąc po stronie pokoju.
第九(9). Wszczęcia przez rząd USA formalnego dochodzenia w sprawie zaawansowanego chińskiego układu scalonego w najnowszym smartfonie 华为HuaWei. Wywołało to w Stanach Zjednoczonych debatę na temat skuteczności sankcji.
Odp. Chiny konsekwentnie sprzeciwiają się upolitycznianiu kwestii gospodarczych, handlowych, naukowych i technologicznych, a także nadużywaniu czy uogólnianiu koncepcji bezpieczeństwa narodowego. Stany Zjednoczone wyraźnie nadużywają swojej władzy, aby bezpodstawnie tłumić chińskie przedsiębiorstwa, naruszają zasadę wolnego handlu oraz międzynarodowe zasady gospodarcze. Sankcjami zakłócają stabilność globalnego łańcucha produkcji i dostaw, przy tym szkodzą innym ze szkodą dla siebie. Żadne sankcje i tłumienie nie powstrzymają rozwoju Chin, a jedynie wzmocnią determinację i zdolność ich do stania na własnych nogach oraz do zwiększenia wysiłków oraz wprowadzania innowacji w nauce i technologii.
Wybrał i przygotował: 梁安基Andrzej Zawadzki-Liang
上海ShangHai, 中国Chiny