14.10.2023 Chiny – Lianga trzy feny.
Ekspansja Geely nie zatrzymuje się. Historia 浙江吉利控股集团有限公司ZheJiang Geely Holding Group Co., Ltd. zaczęła się w 1986 r., kiedy to 李书福Li Shu Fu rozpoczął swój biznes pod tym szyldem. Początkowo produkował lodówki i części do nich. W 1993 uruchomił produkcję motocykli, a dopiero od 1997 samochodów. Geely szybko stała się jedną z najszybciej rozwijających się prywatnych firm motoryzacyjnych. Ale globalnie mało kto o niej słyszał do 2010 roku, kiedy to z niewielką pomocą państwa Geely przejęła Volvo Car Corporation (zał. w 1927 r.) za 1,8 mld USD (ok.7,941 mld PLN). W kolejnych latach przejmowała lub nabywała pakiety akcji tak znanych firm jak Lotus, Austin Martin, London Taxi, Daimler Mercedes (Smart), Proton (z Malezji), Polestar (Szwecja). W kraju jest obecnie szóstym pod względem wielkości producentem samochodów elektrycznych, zatrudniający 120,000 pracowników. Dba również nie tylko o produkcję samochodów, ale też i części do nich. Stąd w 2021 Geely jako podmiot chiński i Volvo jako zagraniczny założyli spółkę joint venture Aurobay Powertrain Engineering Szwecja. Rozpoczęła ona produkcję silników spalinowych, układów napędowych, skrzyń biegów, mechanizmy różnicowe oraz kompletne napędy hybrydowe w 10 fabrykach (9 w Chinach i jedna w Szwecji). Pod koniec 2022 r. do tego projektu dołączyl Renault (dodaje do tego 7 swoich fabryk w tej branży), a w marcu bieżącego roku, podpisano list intencyjny z saudyjskim gigantem naftowym Aramco, który ma zastać mniejszościowym udziałowcem w tym projekcie. Nic wiec dziwnego, że Aurobay stanie się największym niezależnym dostawcą silników na świecie – cel to 5-8 mln rocznie. Aktualnie produkuje silniki trzy- i czterocylindrowe o pojemności skokowej od 1,5 do 2 litrów oraz moc od 105 KM do 230 KM. W przyszłości większe, nawet od sześciu do dwunastu cylindrów. Ocenia się, że oferowane przez Aurobay produkty są tańsze o ok. 30% od tych z konkurencji. Głównymi rynkami zbytu będzie Europa, Stany Zjednoczone i Chiny, choć przede wszystkim najważniejszym zdaniem pozostanie zapewnienie dostaw tych komponentów do spółek powiązanych i zależnych od udziałowców.
Tymczasem w kraju 浙江吉利控股集团有限公司 ZheJiang Geely Holding Group Co., Ltd. prezentuje szósty model samochodu hybrydowo- elektrycznego L6 z serii 吉利银河第Gelly Gaalxy . Czym tym razem ten producent chce przyciągnąć klientów? Po pierwsze to ceną. W zależności od modelu od 115 800 RMB (ok.68,604 PLN) do 149 000 RMB (ok.88,273 PLN). Co oznacza dalszą ostrą konkurencję cenową z innymi producentami aut elektrycznych, choćby największym, jak 比亚迪股份有限公司BYD Motor Co., Ltd. i jego serią aut 秦PLUS (Qin Plus). Po drugie to zasięgiem. W przypadku wersji hybrydowej to do 1370 km łącznie przy zużyciu paliwa 4,55 l. na 100 km. Po trzecie – silnikiem Raytheon Intelligent Electric Hybrid 8848. Maksymalna moc 120kW, przyspieszenie od zera do 100 km osiąga w ciągu 6,3 sekundy a maksymalna prędkość to 247km/godz. Po czwarte – elektroniką, która wcześniej była poważnym mankamentem Gelly i obecnie w tej serii jest mocno ulepszona. Elektronika wyposażona jest w procesor Qualcomm Snapdragon 8155, Galaxy OS i centrum obliczeniowe StarElite. Duży ekran 13,2 cala. Jednocześnie po raz pierwszy Galaxy L6 jest wyposażony w model AI sztucznej inteligencji, który nie tylko poprawia moc arytmetyczną systemu, ale także wzbogaca ekologię aplikacji i zwiększa technologiczne wyczucie całego samochodu. Do tego jeszcze dwukolorowa kierownica, bezprzewodowe ładowanie, 256-kolorowe oświetlenie otoczenia, fotele z pamięcią, elektroniczny układ hamulcowy ONE-BOX i układ kierowniczy DP-EPS oraz wsparcie dla inteligentnego systemu nawigacji. No i po piąte – dużą przestrzenią dla pasażerów. Długość, szerokość i wysokość Galaxy L6 wynoszą odpowiednio 4782/1875/1489 mm, przy rozstawie osi 2752 mm i przestrzeni na nogi z tyłu wynoszącej 1000 mm. Tutejsi eksperci widzą w tej serii Galaxy L6 duży potencjał rynkowy, która może konkurować z najlepszymi na rynku np. BYD czy Tesla. Zobaczymy, bo konkurencja nie śpi.
Ps: Projektowany polski samochodów elektryczny „Izera” ma zostać zbudowany przy pomocy i na platformie SEA właśnie z Geely.
Na podstawie wybranych materiałów: aurobay.com/news/aurobay-becomes-part-of-new-global-company-for-next-generation-powertrains/; baijiahao.baidu.com/s?id=1771134383358011735&wfr=spider&for=pc; baa.yiche.com/qichezatan/thread-45961956.html; new.qq.com/rain/a/20230909A02GV400; sohu.com/a/723598552_183181; vbbq.gzpwzx.com/542b75ade9789786451298037.html; guancha.cn/qiche/2023_09_19_709175.shtml; new.qq.com/rain/a/20230917A01HIY00; chejiahao.autohome.com.cn/info/12898440
梁安基 Liang Z. Andrzej, 上海 Shanghai, 中国 Chiny e-mail: azliang@chinamail.com 让中国成为中国。Niech Chiny będą Chinami. 不要把中国变成美国。Nie róbcie nam z Chin Ameryki.