Wybrane z konferencji rzecznika 外交部Ministerstwa Sprawa Zagranicznych (27.11 – 01.12.2023, Cz.2) na temat:
第六(6). Wywiadu zarządzającą 台湾TaiWanem pani 蔡英文Tsai Ing Wen dla amerykańskiej gazety „New York Timesa”, w którym twierdzi, że chińscy przywódcy są zbyt zajęci problemami wewnętrznymi, by rozważać „inwazję na TaiWan”. To ze względu na wewnętrzne wyzwania gospodarcze, finansowe i polityczne Chin oraz fakt, że społeczność międzynarodowa jasno dała do zrozumienia, że wojna nie wchodzi w grę, nie jest to czas na rozważanie poważnej “inwazji na TaiWan”. Odp. Po pierwsze TaiWan jest niezbywalną częścią terytorium Chin. Poza tym wciąż należy podkreślić, że na świecie są tylko jedne Chiny, a kwestia TaiWanu jest wewnętrzną sprawą Chin. Zasada jednych Chin jest powszechnym konsensusem społeczności międzynarodowej. Aby utrzymać pokój i stabilizację w Cieśninie TaiWańskiej, niezbędne jest sprzeciwianie się separatyzmowi, „niepodległości TaiWanu” i ingerencji z zewnątrz.
第七(7). Wydanego《中国关于解决巴以冲突的立场文件》stanowiska Chin w sprawie rozwiązania konfliktu palestyńsko-izraelskiego. Odp. Chiny przestawiły w nim pięć propozycji obejmujących: kompleksowe zawieszenia broni i zakończenia działań wojennych, skuteczną ochronę ludności cywilnej, zapewnienie pomocy humanitarnej, zintensyfikowanie mediacji dyplomatycznych i poszukiwanie rozwiązania politycznego poprzez wdrożenie rozwiązania dwóch państw (Izrael i Palestyna). To dopiero może doprowadzić do sprawiedliwego i trwałego rozwiązania kwestii palestyńskiej.
第八(8). Listu otwartego trzydziestu czterech amerykańskich think tanków i organizacji pozarządowych do prezydentów Chin i USA, wzywający obie strony do współpracy celem zmniejszania niebezpiecznych tarć w stosunkach dwustronnych oraz wzmacniania współpracy w kwestiach globalnych. Odp. Podmioty te podnoszą racjonalny głos w sprawie doprowadzenia do stabilizacji i poprawy stosunków chińsko-amerykańskich. Słusznie wezwały przywódców obu mocarstw do wzięcia odpowiedzialności za wzajemne relacje i globalne sprawy. Na niedawnym szczycie w San Francisco liderzy Chin i USA przeprowadzili dogłębną oraz szczerą wymianę poglądów na wszelkie tematy dwustronne i świata. Osiągnęli szereg konsensusów. Jak zaznaczył Prezydent 习近平Xi Jin Ping, w czasie pobytu w USA, na kolacji powitalnej amerykańskiego biznesu, bez względu na to jak zmieni się sytuacja, nie zmieni się historyczna logika pokojowego współistnienia Chin i Stanów Zjednoczonych, nie zmieni się fundamentalne pragnienie wymiany i współpracy obu narodów, nie zmienią się ogólne oczekiwania społeczności międzynarodowej co do stabilnego rozwoju stosunków chińsko-amerykańskich.
第九(9). Stwierdzeń najnowszego raportu OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju), podnoszącego prognozy wzrostu gospodarczego Chin w tym i przyszłym roku. Według OECD w 2023 PKB Chin wzrośnie o 5,2%, a Chiny będą nadal głównym motorem wzrostu w regionie Azji i Pacyfiku, jak i w gospodarce światowej. Odp. Nie tylko OECD, ale również Międzynarodowy Fundusz Walutowy podniósł prognozę wzrostu gospodarczego Chin na 2023 do 5,4%. Także międzynarodowe finansowe instytucje i banki inwestycyjne przewidują wzrost PKB kraju między 5 a 5,5%. Powszechne jest twierdzenie, że Chiny są największym motorem globalnego wzrostu gospodarczego i przyczynią się do jednej trzeciej jego całkowitego wzrostu w tym roku. Od początku 2023 r. chińska gospodarka kontynuuje odbicie, poprawę i stopniowo przyśpiesza.
第十(10). 10.rocznicy (28 listopada) uruchomienia połączenia kolejowego Chiny-Unia Europejska. Odp. Linia ta stworzyła nowy kanał transportu lądowego. Przechodzi przez ponad 100 miast w 11 krajach i regionach. Dociera do ponad 200 miast w 25 krajach europejskich. Dzięki tej linii czas transportu towarów między Chinami a Europą został skrócony o ponad 20 dni w porównaniu z transportem morskim a produkty z Chin i Europy mogą szybciej pojawiać się na półkach sklepowych. W ciągu ostatnich dziesięciu lat tego połączenia torami jego przejechało ponad 81 000 składów pociągów, przewieziono ponad 7,6 mln kontenerów TEU, które miały towary wartości ponad 340 mld USD (ok.1,347 bln PLN). To przyczyniło się nie tylko do zwiększenia współpracy gospodarczej i handlowej, ale i pobudzało rozwój gospodarczy krajów wzdłuż tras tej linii oraz poprawiło warunki życia ludzi i funkcjonowanie międzynarodowego łańcucha dostaw.
第十一(11). Raportu francuskiego Instytutu Jacques’a Delorsa, który stawia tezy, że dla UE nieuniknionym wyborem, aby osiągnąć własny rozwój i wzrost jest pomoc w tym Chin. Instytut wzywa kraje europejskie do racjonalnego podejścia w kwestii „zmniejszania ryzyka”, prowadzenia bardziej pragmatycznej polityki wobec Chin oraz wzmocnienia wzajemnie korzystnej współpracy z nimi w dziedzinie energii, ekologii, nauki i technologii oraz w innych dziedzinach. Odp. Raport ten pokazuje solidne podstawy stosunków chińsko- europejskich w kręgach intelektualnych i opinii publicznej Unii. Chiny i Europa są partnerami, a nie rywalami. Współpraca między nimi to pozytywny cykl wzajemnych osiągnięć, a nie gra pucharowa, w której przegrywasz lub wygrywasz. Niektórzy jednostronnie opowiadają się za „zmniejszeniem ryzyka” i „zależności” od Chin. Takie błędne postrzeganie Państwa Środka nie tylko pogłębia nieporozumienia, podważy wzajemne zaufanie, ale także będzie sprzeczne z oficjalnym stanowiskiem UE w sprawie zasad WTO i wolnego handlu oraz nie leży w interesie żadnej ze stron. Chiny uważają, że zagrożeniem, które należy wyeliminować najbardziej, jest polityka konfrontacja, tworzenia podziałów czy murów. Zarówno Chiny, jak i UE są ważnymi ogniwami w globalnym łańcuchu dostaw. Mają nadzieję, że Unia wsłucha się w głos rozsądku, oprze się szumowi antychińskiemu oraz będzie współpracować z Chinami w celu utrzymania dwustronnego otwarcia, promowania liberalizacji handlu i inwestycji zamiast protekcjonizmu, stworzenia uczciwego, sprawiedliwego, niedyskryminującego otoczenia biznesowego dla przedsiębiorstw z obu stron, promowania zdrowego i stałego rozwoju wzajemnych relacji oraz wprowadzenia większej stabilności i pewności w niestabilnym świecie.
Wybrał i przygotował: 梁安基Liang Z. Andrzej
Na podstawie: fmprc.gov.cn
上海ShangHai, 中国Chiny