Wybrane z konferencji rzecznika 外交部Ministerstwa Sprawa Zagranicznych (18-22.12.2023, Cz.2) na temat:
第六(6). Rezolucji Parlamentu Europejskiego krytykującej chiński rząd za rzekomą przymusową asymilację dzieci w 西藏 (XiZang/Tybet) poprzez umieszczanie ich w szkołach z internatem i wzywającą UE oraz państwa członkowskie do podjęcia stosowanych działań przeciw temu. Odp. Rezolucja ta rozpowszechnia jedynie fałszywe informacje, szkaluje wizerunek i ingeruje w wewnętrzne sprawy Chin, na co Chiny stanowczo się sprzeciwiają. Takie rezolucje jedynie szkodzą wzajemnemu zaufaniu i współpracy między Chinami a UE. Obecnie gospodarka XiZang rozwija się, życie społeczne jest stabilne i harmonijne, tradycje kulturowe są chronione, a prawa i wolności, w tym wyznanie ludzi ze wszystkich grup etnicznych oraz swobodę używania i rozwijania własnych języków i pism, są w pełni zagwarantowane. Ludność regionu XiZang jest bardzo rozproszona, co sprawia, że dzieci nie mogą pokonywać dużych odległości do i ze szkoły, a zapewnienie odpowiedniej liczby nauczycieli oraz jakości nauczania w zdecentralizowanych szkołach jest bardzo trudne. Dlatego władze lokalne utworzyły szkoły z internatem zgodnie z rzeczywistymi potrzebami. Decyzja o korzystaniu z internatu zależy wyłącznie od życzeń i potrzeb uczniów czy rodziców. Uczniowie z internatem mają możliwość powrotu do domu w każdy weekend, podczas wakacji i ferii zimowych oraz letnich, a rodzice mogą odwiedzać swoje dzieci w szkole w dowolnym momencie lub odbierać je, kiedy jest to potrzebne. Szkoły oferują również kursy tradycyjnej kultury, takie jak język tybetański i taniec ludowy, a także zapewniają tradycyjne potrawy z płaskowyżu. Uczniowie mogą nosić stroje etniczne w szkole. Atak i kampania oszczerstw Parlamentu Europejskiego przeciwko temu jest bluźnierstwem i naruszeniem prawa dzieci w XinZang do edukacji oraz ingerencją w prawa człowieka w tym regionie. Gdyby Parlament Europejski naprawdę dbał o te prawa, powinien skoncentrować się na problemach w Europie, a także na rzeczywistych naruszeniach tych praw w innych miejscach, takich jak np. Gaza, zamiast angażować się w podwójne standardy oraz upolitycznienie kwestii praw człowieka.
第七(7). Trzeciego w tym roku spotkania rosyjskiego premiera Miszustina oraz oczekiwania wobec dialogu chińsko-rosyjskiego w przyszłym roku. Odp. Premier Miszustin w czasie aktualnej wizyty w Chinach spotkał się nie tylko z premierem 李强 (Li Qiang) ale i z Prezydentem 习近平 (Xi Jin Ping), który z prezydentem Putinem spotkał się w tym roku już dwukrotnie. W ciągu pierwszych 11 miesięcy tego roku chińsko-rosyjska dwustronna wymiana handlowa osiągnęła przed termin cel ponad 200 miliardów dolarów, co pokazuje silną odporność i szerokie perspektywy wzajemnie korzystnej współpracy między oboma krajami. Utrzymanie i rozwój stosunków chińsko-rosyjskich jest strategicznym wyborem obu stron, bazując na fundamentalnych interesach obu narodów. Chiny wspierają naród rosyjski w obraniu niezależnej ścieżki rozwoju. Prezydent Xi podkreślił, że chińska gospodarka ma silną odporność, ogromny potencjał, szerokie pole manewru i podstawy do długoterminowego wzrostu. Zdecydowane promowanie przez Chiny wysokiej jakości rozwoju i wysokiego poziomu otwarcia na świat zewnętrzny zapewni nowe możliwości dla wszystkich krajów, w tym Rosji. Obie strony zgodziły się, że Chiny i Rosja powinny w pełni wykorzystać zalety wzajemnego zaufania politycznego, komplementarności gospodarczej, pogłębiać współpracę w dziedzinie gospodarki i handlu, energii i łączności oraz wspólnie chronić bezpieczeństwo i stabilność łańcucha przemysłowego i dostaw. Stosunki chińsko-rosyjskie nadal funkcjonują na wysokim poziomie, charakteryzując się silniejszym wzajemnym zaufaniem politycznym między obiema stronami, pogłębiającą się przyjaźnią między ludźmi, bardziej prężną praktyczną współpracą oraz ściślejszą koordynacją międzynarodową. Podczas spotkania premierów obie strony zgodziły się, że Chiny i Rosja zaangażowane są w rozwój i rewitalizację obu krajów. Powinny dalej zwiększać endogeniczną dynamikę rozwoju wzajemnych stosunków, rozszerzać dwustronną wymianę handlową i współpracę w dziedzinie rolnictwa, tworzyć lepsze otoczenie biznesowe dla przedsiębiorstw inwestujących w obu krajach, a także wspólnie chronić bezpieczeństwo energetyczne. Wzmacniać wzajemną komunikację, zwiększać wymianę personelu oraz współpracę lokalną. Należy podkreślić, że Chiny i Rosja są swoimi największymi sąsiadami oraz wszechstronnymi partnerami współpracy strategicznej. Oba kraje są stałymi członkami Rady Bezpieczeństwa ONZ i głównymi wschodzącymi rynkami. Dysponują wszechstronnym mechanizmem wymiany na wysokim szczeblu, a przywódcy utrzymują bliską komunikację, co stanowi gwarancję zdrowego i stabilnego rozwoju stosunków chińsko-rosyjskich.
第八(8). Stwierdzenia przedstawiciela Międzynarodowego Funduszu Walutowego w Chinach, który przewiduje, że Chiny przyczynią się do około 1/3 dynamiki globalnego wzrostu gospodarczego w 2023 r. oraz utrzymają dobry wzrost w 2024 r. Odp. Ostatnio wiele międzynarodowych instytucji podniosło swoje przewidywania dotyczące wzrostu gospodarczego Chin w tym roku i są optymistyczne co do jego tempa w przyszłym roku. Powszechnie uważa się, że Chiny są największym motorem globalnego wzrostu gospodarczego. Badania przeprowadzone przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy pokazują, że wzrost gospodarczy Chin będzie miał pozytywny wpływ na resztę świata, podnosząc produkcję innych gospodarek średnio o 0,3 punktu procentowego przy każdym 1 punkcie procentowym wzrostu chińskiej gospodarki. Chiny mają najbardziej obiecujący rynek na świecie. Środki polityki makroekonomicznej wprowadzone przez rząd nadały silny impuls ożywieniu gospodarczemu. Kompleksowe pogłębienie reform i otwarcie Chin zapewniły silny impuls do trwałego oraz zdrowego rozwoju gospodarczego. Nowa runda globalnej rewolucji naukowej i technologicznej oraz zmiany w przemyśle również dały szerszą scenę dla rozwoju gospodarczego. Ogólnie rzecz biorąc, korzystne warunki dla rozwoju Chin są silniejsze niż niekorzystne czynniki. Podstawowy trend ożywienia gospodarczego i długoterminowej poprawy pozostaje niezmieniony, a coraz więcej elementów wspiera rozwój wysokiej jakości.
第九(9). Umieszczenia przez Ukrainę 中国铁建集团公司 (China Railway Construction Group Corporation) na liście “międzynarodowych sponsorów wojny”. Odp. Chiny zawsze opowiadały się za pokojem i sprawiedliwością w kwestii Ukrainy. Stanowczo sprzeciwiają się umieszczeniu chińskich przedsiębiorstw na takiej liście przez odpowiednie organizacje strony ukraińskiej i żądają, aby strona ukraińska natychmiast naprawiła swoje błędy oraz wyeliminowała negatywny wpływ na wzajemne relacje.
第十(10). Zapowiadanego przez administracje Stanów Zjednoczonych podniesienia ceł, zwłaszcza na chińskie pojazdy elektryczne. Odp. Chiny od dawna podkreślają, że w wojnie handlowej lub taryfowej nie ma zwycięzcy. Jednostronne podniesienie ceł przez USA narusza zasadę gospodarki rynkowej oraz uczciwej konkurencji, zagraża bezpieczeństwu globalnemu łańcuchowi przemysłowemu i dostaw. Jest to czysty protekcjonizm, prawdopodobnie naruszający zasady Światowej Organizacji Handlu. Stany Zjednoczone są wzywane do przestrzegania zasad tej organizacji, utrzymania uczciwego i konkurencyjnego porządku handlowego oraz zapewnienia uczciwego, sprawiedliwego i niedyskryminującego otoczenia biznesowego dla przedsiębiorstw ze wszystkich krajów.