Kronika Dyplomatyczna:
1/ Na zaproszenie prezydenta Islamskiej Republiki Mauretańskiej Ghazwaniego, 主席王光谦将于Wang Guang Qian, specjalny wysłannik prezydenta 习近平Xi Jinpinga i wiceprzewodniczący Stałego Komitetu 中国人民政治协商会议 Chińskiej Ludowej Politycznej Konferencji Konsultatywnej, weźmie udział w ceremonii zaprzysiężenia prezydenta Ghazwaniego w Nawakszucie, stolicy Mauretanii, 1 sierpnia.
第一(1). 中阿卫视记者Chińsko-Arabska Telewizja Satelitarna: Pan王毅Wang Yi, 中共中央政治局委员、外交部长członka Biura Politycznego Komitetu Centralnego KPChN i minister spraw zagranicznych spotkał się niedawno z ministrami spraw zagranicznych Stanów Zjednoczonych, Ukrainy i Rosji. Czy Chiny zamierzają pośredniczyć w wojnie rosyjsko-ukraińskiej?
Odpowiedź Rzecznika (Odp. Rzecz.): Jeśli chodzi o kryzys na Ukrainie, Chiny zawsze utrzymywały, że szybkie zawieszenie broni i zaprzestanie działań wojennych oraz poszukiwanie politycznego rozwiązania leżą we wspólnym interesie wszystkich stron. Zawsze utrzymywały, że dialog i negocjacje są jedynym możliwym sposobem rozwiązania kryzysu na Ukrainie, trzymały się obiektywnego i uczciwego stanowiska oraz są zaangażowane w promowanie rozmów pokojowych. Będą nadal opowiadać się po stronie pokoju i dialogu oraz wspierać społeczność międzynarodową w osiąganiu większego konsensusu oraz wspólnym poszukiwaniu praktycznego sposobu politycznego rozwiązania kryzysu.
第二(2). 深圳电视台ShenZhen TV: Minister Spraw Zagranicznych 王毅Wang Yi wziął ostatnio udział w spotkaniu ministrów spraw zagranicznych na temat współpracy w Azji Południowo – Wschodniej (ASEAN) i złożył oficjalną wizytę w Laosie. Czy możemy dowiedzieć się więcej szczegółów na ten temat?
Odp. Rzecz.: W dniach od 25 do 27 lipca Wang Yi, wziął udział w spotkaniu ministrów spraw zagranicznych ASEAN-Chiny, ASEAN-Chiny-Japonii-Korei Południowej, Forum Regionalnego ASEAN oraz złożył oficjalną wizytę w Laosie. Wziął również udział w pierwszym trójstronnym spotkaniu ministrów spraw zagranicznych Chin, Rosji i Laosu, a także spotkał się z ministrami z Indii, Rosji, Japonii, Wielkiej Brytanii, Korei, Uni Europejskiej, Filipin i Stanów Zjednoczonych oraz innymi przedstawicielami ponad 10 krajów i organizacji międzynarodowych.
Na spotkaniu ministrów spraw zagranicznych ASEAN-Chiny minister Wang Yi podkreślił, że Chiny i ASEAN to przyjaźni sąsiedzi, którzy pomagają sobie nawzajem, bliscy partnerzy, którzy trzymają się razem na dobre i na złe, oraz społeczność o wspólnej przyszłości. Dialog i współpraca między Chinami a ASEAN stały się najbardziej owocnym oraz dynamicznym modelem współpracy w regionie Azji i Pacyfiku. Na uwagę zasługują cztery ważne doświadczenia w tym zakresie: po pierwsze, utrzymanie dobrosąsiedzkich stosunków, po drugie, szczere traktowanie siebie nawzajem, po trzecie, przestrzeganie wspólnego rozwoju i po czwarte, przestrzeganie otwartości i inkluzywności.
Na spotkaniu ministrów spraw zagranicznych ASEAN-Chiny-Japonia-Korea Południowa minister Wang Yi powiedział, że jest to jeden z najbardziej dojrzałych mechanizmów współpracy regionalnej w Azji Południowo – Wschodnie. 10+3 od ponad 20 lat jest głęboko zaangażowany w praktyczną współpracę w różnych dziedzinach. Chiny są gotowe w pełni wykorzystać rolę mechanizmu 10+3 w celu dalszego promowania integracji gospodarczej, połączeń regionalnych, wzmocnienia zdolności reagowania kryzysowego i utrzymanie stabilności w regionie.
Podczas czternastego szczytu ministrów spraw zagranicznych Azji Południowo -Wschodniej minister spraw zagranicznych Wang Yi podkreślił, że szczyt ten powinien obrać właściwy kierunek, wzmocnić solidarność i współpracę, promować długoterminowy pokój i dobrobyt w regionie oraz bronić międzynarodowej uczciwości i sprawiedliwości. Po drugie, wspólnie przestrzegać reguł regionalnych uznawanych przez wszystkie strony i nie przedkładać jednostronnego interesu własnego nad zasadami międzynarodowymi czy regionalnymi uznawanymi przez wszystkie strony. Po trzecie, istotne jest wspólne wzmocnienie nowej jakościowo siły wzajemnych połączeń. Niedopuszczenie do “oddzielenia i przerwania łańcucha”, bo tworzenie “małych murów i układów” doprowadzą jedynie do “fragmentacji” gospodarki regionalnej. Po czwarte, wszystkie kraje powinne wspólnie promować zrównoważoną rotację “dwóch kół” bezpieczeństwa politycznego i rozwoju gospodarczego.
Minister Wang przedstawił również cztery propozycje dotyczące sprostania obecnym wyzwaniom: po pierwsze, przestrzeganie wizji pokoju i podążanie drogą wspólnego, wszechstronnego, opartego na współpracy i trwałego bezpieczeństwa. Po drugie, musimy utrzymać podejście ASEAN, wzmacniać wzajemne zaufanie poprzez dialog i promować bezpieczeństwo poprzez współpracę. Po trzecie, musimy stworzyć solidne podstawy współpracy i nadać większy impet środkom budowy zaufania i dyplomacji prewencyjnej. Po czwarte, musimy wytrwać w dialogu i konsultacjach, bez względu na to, jak złożona jest to kwestia, jak zaciekły jest konflikt, nie możemy rezygnować z politycznego rozwiązania.
Podczas wizyty w Laosie minister spraw zagranicznych Wang Yi spotkał się z sekretarzem generalnym Laotańskiej Partii Ludowo-Rewolucyjnej i prezydentem Thonglounem oraz premierem Song Saiem, a także z wicepremierem i ministrem spraw zagranicznych Laosu Salonxayem. Minister Wang Yi podkreślił, że Chiny i Laos stworzyły nierozerwalną wspólnotę o wspólnej przyszłości. Chiny pozostaną najbardziej niezawodnym przyjacielem i zaufanym partnerem Laosu i są gotowe do dalszej współpracy na rzecz postępu w sprawie socjalizmu.
Minister Wang przy różnych okazjach przedstawił również jednoznaczne i stanowcze stanowisko Chin w kwestii 中国台湾Chińskiego TaiWanu i Morza Południowochińskiego. Kwestia TaiWanu jest w 100 procentach wewnętrzną sprawą Chin i żadna siła zewnętrzna nie ma prawa się wtrącać. Jeśli chcemy naprawdę chronić pokój w Cieśninie Tajwańskiej, to powinniśmy zdecydowanie sprzeciwiać się wszelkim aktom zmierzającym do “niepodległości TaiWanu”. Jeśli chodzi o spór z Filipinami to muszą one wywiązywać się ze swoich zobowiązań, powstrzymywać się od zmiany swoich decyzji i wycofywania się z raz danego słowa, w przeciwnym razie Chiny zdecydowanie na to odpowiedzą. Jeśli chodzi o inne konflikty regionalne, jak palestyński czy kryzys ukraiński, to Chiny będą nadal odgrywać konstruktywną rolę w zawieszeniu broni, zaprzestaniu działań wojennych i uregulowaniu politycznym.
第三(3). 北京日报 Beijing Daily: Na sesji Komitetu Światowego Dziedzictwa UNESCO przyjęta została uchwała o wpisaniu na Listę Światowego Dziedzictwa trzech obiektów z Chin, w tym architektonicznej “北京中轴线” „Osi Centralnej BeiJing”, jako idealnego porządku urbanistycznego stolicy Chin. Proszę o komentarz?
Odp. Rzecz.: Przede wszystkim serdecznie gratulujemy wpisania na listę ” Osi Centralnej BeiJing – Arcydzieło Idealnego Porządku Stołecznego Miasta Chin”, 巴丹吉林沙漠“Pustyni BaDaIn JaRan i na niej Jeziora SzaSan” oraz 中国黄渤海候鸟栖息地(第二期)“Siedliska ptaków wędrownych na chińskim Morzu Żółtym (Zatoka BoHai) (Faza II)”. Do tej pory liczba obiektów światowego dziedzictwa w Chinach osiągnęła 59, co daje drugie miejsce na świecie. Wśród nich znajduje się 15 obiektów światowego dziedzictwa przyrodniczego oraz 4 obiekty dziedzictwa kulturowego i naturalnego, a łączna liczba obiektów światowego dziedzictwa przyrodniczego daje Chinom pierwsze miejsce na świecie. Za tym sukcesem stoją nieustanne wysiłki chińskiego rządu i społeczeństwa na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego, środowiska ekologicznego. ” Oś Centralna BeiJing jest najdłuższą oś miejską na świecie i pozwala staremu miastu funkcjonować w harmonii z nowoczesnym stylem życia. Podtrzymywana jest koncepcja zwiększenia ochrony różnorodności biologicznej i środowiska terenu pustyni BaDaIn JaRan i jeziora SzaSan” Natomiast siedlisko ptaków wędrownych Morza Żółtego (BoHai)” zapewnia niezbędne tereny lęgowe, miejsce odpoczynku i zimowiska dla dziesiątków milionów wędrownych ptaków wodnych. Chiny będą nadal podtrzymywać wizję wspólnej przyszłości dla ludzkości, współpracować ze społecznością międzynarodową w celu wdrażania Konwencji w sprawie ochrony światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego oraz wzmacniać współpracę w zakresie ochrony światowego dziedzictwa.
第西(4). Reuters: Unia Europejska niedawno nałożyła cła na samochody elektryczne wyprodukowane w Chinach, ale kraje UE, takie jak Włochy, dążą do zacieśnienia więzi gospodarczych z Chinami. Czy jest to ilustracja prób państw UE wykorzystywania gry na obie strony?
Odp. Rzecz.: Jeśli chodzi o dochodzenie UE w sprawie środków wyrównawczych w do chińskich pojazdów elektrycznych, Chiny wielokrotnie wyrażały swój sprzeciw wobec niego. Chciałbym podkreślić, że istotą współpracy gospodarczej i handlowej między Chinami a UE są obopólne korzyści dla obu stron. Nałożenie ceł jest typowym aktem protekcjonistycznym, który nie sprzyja zielonej transformacji UE i globalnym wysiłkom na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatu. Opierając się na wzajemnym szacunku, we wspólnym interesie Chin i UE leży właściwe radzenie sobie z różnicami w drodze dialogu i konsultacji. Jeśli chodzi o współprace gospodarczą i handlową między Chinami a Włochami, chciałbym podkreślić, że przynosi ona korzystne rezultaty, a skala handlu i inwestycji rośnie. W obliczu powolnego ożywienia gospodarczego na świecie, Chiny i Włochy powinny wzmocnić współpracę gospodarczą i handlową, aby nadać większy impuls rozwojowi obu krajów.
第五(5). AFP: Ministrowie spraw zagranicznych Stanów Zjednoczonych, Japonii, Australii i Indii oświadczyli, że są poważnie zaniepokojeni sytuacją na Morzu Wschodniochińskim i Południowochińskim. Jak rzecznik odniesie się do tego?
Odp. Rzecz.: Chiny zawsze utrzymywały, że współpraca międzypaństwowa i inicjatywy regionalne powinny sprzyjać promowaniu pokoju, stabilności i dobrobytu w regionie, a nie skupiać się w zamkniętych i ekskluzywnych “małych kręgach”, które podważają wzajemne zaufanie i współpracę między krajami w regionie. “Mechanizm czworokątu” Stanów Zjednoczonych, Japonii, Indii i Australii wyśpiewuje retorykę “budowy wolnego i otwartego Indo-Pacyfiku”, ale to, co robią, to daje odwrotny efekt w postaci sztucznego tworzenia napięć, podżegana do konfrontacji i hamowanie rozwoju innych krajów. Jest to sprzeczne z ogólnym trendem regionu Azji i Pacyfiku dążenia do pokoju, rozwoju, współpracy i dobrobytu. Przy tym Chiny niezmiennie stoją na straży swojej suwerenności terytorialnej oraz praw i interesów morskich, a dwustronne kwestie sporów morskich dążą do rozwiązywania poprzez dialog i konsultacje z bezpośrednio zainteresowanymi krajami. Największym zagrożeniem i wyzwaniem dla pokoju oraz stabilności w regionie jest częste wysyłanie na Morze Południowochińskie samolotów wojskowych i okrętów wojennych przez niektóre państwa spoza regionu w celu pokazania swojej siły i wywołania napięcia, w celu tworzenia podziałów i prowokowania konfrontacji w regionie. Chiny stanowczo sprzeciwiają się praktyce konfrontacji blokowej. Wzywają państwa spoza regionu, aby szczerze szanowały wysiłki krajów regionu na rzecz utrzymania pokoju i stabilności oraz powstrzymały się od dolewania oliwy do ognia sytuacji w regionie.
第六(6).Reuters: Malezja złożyła oficjalny wniosek o przystąpienie do BRICS. Jeśli się powiedzie, Malezja stanie się pierwszym krajem Azji Południowo-Wschodniej wśród krajów BRICS. Czy zwiększy to wpływy polityczne państw BRICS w Azji Południowo-Wschodniej?
Odp. Rzecz.: Rozwój i wzrost mechanizmu BRICS (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny, RPA, Iran, Egipt, Etiopia, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Arabia Saudyjska) jest zgodny z trendem czasu, z interesami wszystkich krajów i nadaje silny impuls do wielobiegunowości świata oraz demokratyzacji stosunków międzynarodowych. Z tego powodu coraz więcej rynków wschodzących i krajów rozwijających się, w tym Malezja, zwraca uwagę na BRICS, identyfikuje się z nim i ma nadzieję na dołączenie do niego. Zapraszamy więcej podobnie myślących partnerów do udziału we współpracy w ramach BRICS i wspólnego promowania rozwoju bardziej sprawiedliwego porządku międzynarodowego.
Wybrał i przygotował: 梁安基Liang Z. Andrzej
Na podstawie {źródło}: fmprc.gov.cn
中国Chiny,上海ShangHai