第十一(11). 北京日报Beijing Daily: Kilka dni temu Międzynarodowa Agencja Energetyczna opublikowała raport 2024 World Energy Outlook and Renewable Energy Report, w którym stwierdzono, że globalny rynek energii wkracza w „erę elektryczności” prowadzoną przez Chiny i że Chiny napędzają wzrost globalnego rozwoju pojazdów elektrycznych. Jednocześnie inne media zachodnie uważają, że chiński program transformacji energetycznej jest nadal konserwatywny, że Chiny mogą zrobić więcej. Jaki jest komentarz rzecznika na ten temat?
Odp. Rzecz: Chiny zawsze przywiązywały dużą wagę do reagowania na zmiany klimatyczne i aktywnie promowały zieloną transformację energetyki i restrukturyzację przemysłu. W ciągu ostatnich 10 lat nowa produkcja czystej energii w Chinach stanowiła ponad połowę przyrostu krajowego zużycia energii elektrycznej, a roczna zainstalowana moc energii odnawialnej stanowiła ponad 40 procent całkowitej światowej, zmniejszając emisję dwutlenku węgla o około 3 miliardy ton, co czyni ją jednym z krajów o najszybszej redukcji intensywności zużycia energii na świecie i krajem numer jeden w wykorzystaniu energii odnawialnej. Chiny ustanowiły największy na świecie rynek handlu emisjami dwutlenku węgla, współpracowały z ponad 100 krajami i regionami w celu realizacji projektów związanych z zieloną energią, zbudowały szereg przełomowych projektów hydroenergetycznych, fotowoltaicznych i wiatrowych w krajach rozwijających się i nie budują już nowych zagranicznych projektów węglowych.
W odpowiedzi na poglądy niektórych zachodnich mediów, o których wspomniałeś, chciałbym podkreślić, że Chiny opierają się na własnych krajowych warunkach i etapie rozwoju, koordynując i równoważąc promocję transformacji energetycznej oraz poprzez kultywowanie i wzrost nowych sił produkcyjnych, aby osiągnąć poziom wysokiej jakości rozwoju gospodarczego i społecznego. Jednocześnie realizacja celu globalnej transformacji energetycznej wymaga również wspólnych wysiłków wszystkich krajów, kraje rozwinięte powinny honorować swoje zobowiązania do stworzenia korzystnych warunków dla międzynarodowej zielonej współpracy, protekcjonizm, unilateralizm i pan-polityka zaszkodzą jedynie wspólnym interesom społeczności międzynarodowej. Globalna transformacja energetyczna powinna być nie tylko „historią Chin”, ale także „światową historią” solidarności i współpracy między krajami. Będziemy nadal podtrzymywać koncepcję cywilizacji ekologicznej, pogłębiać międzynarodową zieloną współpracę, promować zrównoważony rozwój energii.
第十二(12).AFP: Chiny deportowały jednego z dyrektorów Volkswagena po zatrzymaniu go na 10 dni, rzekomo z powodu pozytywnego wyniku testu na obecność narkotyków. Czy Ministerstwo Spraw Zagranicznych może udzielić dalszych informacji na temat tej sytuacji?
Odp. Rzecz.: Dyrektor Volkswagena został administracyjnie zatrzymany na 10 dni i deportowany przez chińskie organy bezpieczeństwa publicznego zgodnie z prawem za zażywanie kokainy.
第十三(13).AFP: Ministerstwo Obrony Narodowej 台湾TaiWanu twierdzi, że monitoruje ruchy chińskiego lotniskowca w Cieśninie Taiwańskiej. Czy Chiny mogą to potwierdzić? Minister Obrony TaiWanu powiedział dziś, że blokada wyspy będzie równoznaczna z wypowiedzeniem wojny, odnosząc się do ćwiczeń wojskowych na początku tego miesiąca. Jakie jest stanowisko Ministerstwa w tej sprawie?
Odp. Rzecz.: 台湾TaiWan jest prowincją Chin, nie ma „Ministerstwa Obrony Narodowej” ani „Ministra Obrony Narodowej”. Nie jest to również kwestia dyplomatyczna. TaiWan jest chińskim terytorium, a działania lotniskowca są całkowicie normalne. Chciałbym również podkreślić, że bez względu na to, co mówią lub robią władze TaiWanu, nie mogą one zmienić faktu, że obie strony Cieśniny Tajwańskiej należą do tych samych Chin, ani nie mogą zmienić ogólnego trendu, że obie strony Cieśniny zostaną ostatecznie zjednoczone.
第十西(14). 环球时报 Global Times: Prezydent 习近平Xi Jin Ping wziął udział w 16. spotkaniu przywódców 金砖国家BRICS. Reprezentanci wielu krajów powiedzieli, że pięciopunktowa propozycja przedstawiona przez prezydenta Xi popchnie współpracę BRICS na nowy poziom i przyniesie więcej nowych możliwości rozwoju dla krajów BRICS i 全球南方globalnego Południa. Czy rzecznik może udzielić więcej informacji na ten temat?
Odp. Rzecz.: Spotkanie przywódców BRICS w Kazaniu, w Rosji było pierwszym tego rodzaju po rozszerzeniu BRICS i spotkało się z dużym zainteresowaniem społeczności międzynarodowej.
Prezydent Xi Jin Ping w swoim przemówieniu powiedział, że poszerzenie BRICS jest ważnym kamieniem milowym w historii rozwoju tej formy współpracy i przełomowym wydarzeniem w ewolucji międzynarodowego krajobrazu. Im bardziej niespokojny staje się świat, tym bardziej musimy trzymać wysoko sztandar pokoju, rozwoju, współpracy i sytuacji, w której wszyscy wygrywają, podnosić głos pokoju, szukać wspólnej ścieżki rozwoju i wzmacniać podstawy współpracy. Jeśli chodzi o przyszły rozwój BRICS, prezydent Xi Jinping zaproponował zbudowanie:
*„pokojowego BRICS”, który będzie obrońcą wspólnego bezpieczeństwa,
*„innowacyjnego BRICS”, który będzie prekursorem wysokiej jakości rozwoju,
*„zielonego BRICS”, który jako pierwszy osiągnie zrównoważony rozwój.
Stwierdził, iż BRICS ma być pionierem wysokiej jakości i zrównoważonego rozwoju; liderem w reformie globalnego systemu zarządzania; orędownikiem cywilizacyjnej harmonii i współistnienia. Od uruchomienia grupy „Przyjaciół Pokoju” w sprawie kryzysu ukraińskiego wraz z krajami Globalnego Południa po wezwanie wszystkich stron na Bliskim Wschodzie do jak najszybszego zawieszenia broni i zaprzestania zabijania; od ogłoszenia utworzenia Międzynarodowego Centrum Badawczego Zasobów Głębinowych BRICS i Sieci Współpracy Ekologicznej Przemysłu Cyfrowego BRICS po zobowiązanie się do rozszerzenia współpracy z krajami BRICS w dziedzinie zielonego przemysłu, czystej energii i zielonych minerałów. Od opowiadania się za rozszerzeniem członkostwa w BRICS i ustanowieniem krajów partnerskich, po zobowiązanie się do wdrożenia programu budowania potencjału edukacji cyfrowej BRICS i utworzenia 10 zagranicznych ośrodków edukacyjnych w krajach BRICS w ciągu najbliższych pięciu lat, to odzwierciedla wspólną wolę krajów BRICS i zdecydowane zaangażowanie Chin w promowanie współpracy w jego ramach. W ciągu 18 lat od powstania, mechanizm współpracy BRICS stał się ważną siłą na arenie międzynarodowej. Chiny są nie tylko orędownikiem rozwoju jego, ale także przyczyniają się do promowania głębszej i bardziej praktycznej współpracy BRICS. Prezydent Xi Jin Ping przewodniczył lub uczestniczył w spotkaniach przywódców BRICS przez 12 kolejnych lat, naciskał na utworzenie 新开发银行New Development Bank, opowiadał się za modelem współpracy “金砖+” BRICS+ i przedstawił szereg ważnych pomysłów i inicjatyw, które nadały silny impuls współpracy temu ugrupowaniu. Chiny są gotowe do współpracy z krajami BRICS, traktując to spotkanie jako okazję do stworzenia nowej sytuacji dla wysokiej jakości rozwoju współpracy uczestniczących w nim państw.
第十五(15). 新华社 Agencja XinHua: Minęła właśnie 79. rocznica założenia Organizacji Narodów Zjednoczonych. Obecnie kwestie zapalne, takie jak interwencja zbrojna w Strefie Gazy, wciąż się utrzymują, konflikty między krajami są skomplikowane i trudne do rozwiązania, a istnieją opinie, że autorytet Organizacji Narodów Zjednoczonych jest osłabiany, multilateralizm jest pod presją, a przyszłość świata jest pełna niepewności. Jak Chiny postrzegają rolę Organizacji Narodów Zjednoczonych?
Odp. Rzecz.: ONZ jako najbardziej uniwersalna, reprezentatywna i autorytatywna międzyrządowa organizacja międzynarodowa, odegrała niezastąpioną rolę w utrzymaniu pokoju i rozwoju na świecie. Chiny jako pierwszy kraj, który podpisał Kartę Narodów Zjednoczonych, zawsze zdecydowanie broniły celów i zasad Karty Narodów Zjednoczonych, wspierały tą organizacje w odgrywaniu centralnej roli w sprawach międzynarodowych, przedstawiły trzy główne inicjatywy globalne, promowały budowanie wspólnoty wspólnego losu ludzkości, przewodziły globalnemu Południu w solidarności i współpracy oraz były budowniczym pokoju na świecie, przyczyniały się do globalnego rozwoju i broniły porządku międzynarodowego.
Im bardziej złożona jest sytuacja międzynarodowa, tym większa potrzeba zdecydowanego utrzymania autorytetu Organizacji Narodów Zjednoczonych; im bardziej widoczne są globalne wyzwania, tym większa potrzeba przestrzegania prawdziwego multilateralizmu. Chiny zawsze wspierały trwającą reformę i rozwój ONZ, aby zwiększać reprezentację i głos krajów rozwijających się. W szczególności największe mocarstwa powinny wziąć na swoje barki odpowiedzialność i promować lepsze wypełnianie swoich obowiązków przez Organizację Narodów Zjednoczonych, w tym Radę Bezpieczeństwa, aby skuteczniej wypracować globalny konsensus i lepiej chronić światowy pokój, stabilność i rozwój. Unilateralizm, zastraszanie i przymus, a także sankcje i naciski są sprzeczne z konsensusem społeczności międzynarodowej w dążeniu do stabilnego rozwoju i przeciwstawianiu się konfliktom dzielącym i zaszkodzą jedynie wspólnym interesom wszystkich krajów.
Jako stały członek Rady Bezpieczeństwa i odpowiedzialne mocarstwo, Chiny będą nadal podtrzymywać zasadę wspólnej sprawy, rozwoju i dzielenia się, współpracować ze społecznością międzynarodową w celu praktykowania prawdziwego multilateralizmu, chronić system międzynarodowy, którego rdzeniem jest ONZ oraz porządku opartego na prawie międzynarodowym, a także promować rozwój globalnego systemu zarządzania w bardziej sprawiedliwym i rozsądnym kierunku.
第十六(16). India Time Press: Premier Modi odbył ważne spotkanie z Prezydentem习近平 Xi Jin Ping na marginesie spotkania przywódców BRICS. Komunikat prasowy wydany przez chińskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych szczegółowo opisuje oświadczenie prezydenta Xi. Jak Chiny postrzegają wynik spotkania, biorąc pod uwagę stan stosunków dwustronnych w ciągu ostatnich czterech i pół roku?
Odp. Rzecz.: 23 października prezydent Xi Jin Ping i premier Indii Narendra Modi odbyli dwustronne spotkanie przy okazji spotkania przywódców BRICS w Kazaniu w Rosji. Osiągnęli oni ważny konsensus w sprawie poprawy i rozwoju stosunków chińsko-indyjskich, który wskazał kierunek ich powrotu na ścieżkę stabilnego rozwoju. Chiny są gotowe do podjęcia wspólnych wysiłków ze stroną indyjską, aby spojrzeć na stosunki te ze strategicznej i długoterminowej perspektywy, wzmocnić komunikację i współpracę, zwiększyć strategiczne wzajemne zaufanie, odpowiednio radzić sobie z różnicami oraz popchnąć stosunki obu krajów na ścieżkę stabilnego rozwoju w jak najszybszym terminie.
Wybrał i przygotował: 梁安基Liang Z. Andrzej
Na podstawie: fmprc.gov.cn
中国Chiny上海ShangHai